Naildown
"Dreamcrusher"

Releasećr: 2007

Läst: 1245ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2007-04-01

Finland, ett land som ofta förknippas med nakna tjocka mÀn i en bastu, drickandes Lapin Kulta, samt typisk finlÀndsk vemodig gothrock drÀnkt i Ängest i billig sprit av akter som HIM, Nightwish och Sentenced. DÄ Àr det skönt att veta att Naildown placerar sig sjÀlvt miltals ifrÄn denna kukdoftande knullrock och istÀllet levererar hÄrdhet, uppenbart influerat av akter sÄsom Mnemic, Meshuggah och inte minst Strapping Young Lad.

Naildown föddes 2003 under namnet Acid Universe och ”Dreamcrusher” Ă€r uppföljaren till deras – av pressen – vĂ€l mottagna debut ”World Domination”.
Det första jag slÄs av efter att musiken pÄbörjat sin misshandling av mina sinnesorgan Àr att produktionen Àr pÄtagligt burkig. Det som i mina öron lÄter som en produktion undertecknad Daniel Bergstrand i dennes Dug Out Studio visar sig vara nÄgot helt annat. Produktionen osar nÀmligen stor ihÄlig kakburk av stÄl och Àven om det passar bandets lite industriella och futuristiska hybrid av ny metal, har jag alltid haft svÄrt för detta maskinistiska angreppssÀtt pÄ musikalisk produktion.
DĂ€remot vill ”Judgement Drive” tydligen ta ut sin ilska pĂ„ mig och banka mig till en identitetslös köttig kvarleva av mĂ€nniska med sin rĂ„het och riktigt feta trummor. SkinnplĂ„garen Janne Jukarainen piskar skinnet sĂ„ hĂ„rt att luften runtomkring honom vill fly ifrĂ„n vreden han levererar.

Musikerna Àr riktigt tajta pÄ skivan och duktiga musikaliskt. Jag kan se mig urskilja en spelglÀdje medlemmarna emellan och de skulle de sÀkert sjÀlva hÄlla med om.
Jag var faktiskt lite skeptisk till gruppen till en början dÄ jag trodde att de var Ànnu en In Flames-klon men som tidigare nÀmnt framstÀller de sitt budskap tydligt i öppningsspÄret och tillika titelspÄret. Visst, den sedvanliga rena allsÄngen finns dÀr i refrÀngerna men istÀllet för att fungera som ett crescendo av en annars trÄkig och vanlig lÄt, kompletterar den och skapar en tydlig helhet genom lÄten. Faktiskt Àr skrikandet och brölandet mer sÀllsynt pÄ vissa lÄtar Àn tvÀrtom.

I övrigt tycker jag faktiskt att den melodiösa delen av denna genre Àr bra urvattnad och det finns mÄnga artister som kopierar originalen och rider pÄ en vÄg som tydligt börjat ebba ut. Naildown lyckas undkomma detta missöde och placeras sig i det övre skiktet, mycket tack vare skivans rÄhet, Àven om de inte riktigt orkar Ànda fram. För om detta nu skulle vara en kopia av en akt som undkommit mig, Àr det faktiskt en förbaskat bra sÄdan.

/Tomasz Swiesciak