Ozzy Osbourne
"Scream"

Användarbetyg: 1.1/10
Antal röster: 29

Läst: 1417ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-07-01

Ozzy Osbourne - Scream
Efter att ha kört legenden OZZY OSBOURNEs senaste verk ”Scream” ett par varv konstaterar jag lite sorgset att karl’n är på väg att dö sotdöden kreativitetsmässigt. Istället för att låta brytningen med gitarristen Zakk Wylde leda honom ut på nya vägar där Ozzy kan gasa på och låta sin särpräglade röst sträcka ut och leka av sig mot en bakgrund av bra och medryckande melodier så verkar han ha lyssnat på Kevin Churko alldeles åt helskotta för mycket. Det här är faktiskt en skiva som är ganska precis likadan som förra given ”Black Rain” – fast lite sämre, och betyget är en svag 6:a som balanserar på gränsen neråt snarare än uppåt.

Inledande Let It Die och Let Me Hear You Scream har driv i sig, men inte enbart av godo. Det skulle, med en annan sångare, lika gärna kunnat bli nu-metal av det hela, och det är ingen komplimang i de här sammanhangen. Nu är det balladerna som blir räddningen tillsammans med de tillfällen som Ozzy vågar måla fläskiga refränger med breda penseln, och bra exempel på detta är Life Won’t Wait respektive Soul Sucker. Då lyser den gamla räven igenom och får glänsa!

”Scream” är en platta som förstås kommer att sälja i mängder. Folk som har alla andra plattor han gjort kommer att köpa den här också, och man kommer att få en produkt som är ungefär vad man förväntar sig; några svaga spår (Latimer's Mercy är faktiskt direkt usel), några ganska bra spår (Time är nog min personliga favorit, tillsammans med tidigare nämnda Life Won't Wait). Ska gamlingen behålla greppet om sina fans får han nog komma på något annat trick snart, och med tanke på hur drivna familjen Osbourne är så är det väl inte för mycket begärt med lite originalitet?

En akustisk platta, kanske, eller ett allstar-projekt där andra musiker får skriva varsin låt till the prince of darkness?