Läst: 1139ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-08-01

IRON FATE - ”Cast In Iron”
- Grabbar, ich habe en idé. Vi gillar ju band som JUDAS PRIEST, IRON MAIDEN och MERCYFUL FATE, Ich denke att man kan döpa gruppen von diese Name!
- Ein strålande idé! Vielleicht… IRON JUDAS? Oder MERCYFUL MAIDEN?
- Nein. Das perfekta namn är IRON FATE!
- Ja! Das is gut!

Nä, så kanske det inte gick till när tyskarna i bandet IRON FATE kom fram till sitt namn, men det är ändå precis den konversationen som klingar i mitt huvud när jag hör den extremt lökiga inledningen på skivan ”Cast In Iron”. Introt The Arrival så dåligt att jag tror MANOWAR anser det vara överdrivet och får mig att vilja köra av vägen när jag spelar det i bilen. Det är tur att det då följs av skivans kanske vassaste spår, titelspåret Cast In Iron, samt relativt starka Resurrection, för annars tror jag nog att jag hade stängt av skivan.

Nu tar det sig och låter välproducerat, med bra insats av framförallt vokalisten Dennis ”Iron Ivan” Brosowski som stundtals låter snarlik både Rob Halford och en viss Kim Bendix Pedersen – mer känd som KING DIAMOND. Däremellan bjuds på klassisk heavy metalsång, som ständigt är ganska bra och håller ihop låtarna på ett fint sätt. Lugna Imagine A Better World är även det en ganska bra låt, medan spår som Lightning Bolt och Rage In A Cage väl får anses vara typiska spår för en debutskiva; de är helt enkelt för svaga egentligen, men utan dem blir det inte tillräckligt med material för en hel platta.

Musikaliskt finns talang så det räcker, det gäller bara att bandet får rätt uppbackning och kreativ kritik för att slipa sitt låtsnickeri till en jämnare och något högre nivå till nästa gång. Och skippa introt. Då höjs betyget, det lite skrattretande namnet till trots!