Jorn
"Dio"

Antal röster: 22

Läst: 1833ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-08-01

JORN - "Dio"
Jörn Lande, sångare i egna bandet JORN likväl som återförenad med MASTERPLAN, besitter en grymt bra hårdrocksröst och en förkärlek till coverlåtar från de stora mästarna inom hårdrocken.

För att försöka stötta en av dessa mästare under kampen mot cancer så påbörjades arbetet med hyllningsplattan ”Dio”, men innan release av skivan går föremålet för hyllningen tragiskt bort då Ronnie James Dio förlorar kampen. Skivan, som var tänkt att stötta och hylla får istället stå som minnesmonument och dessutom utstå en del spott och spe då många tror att det är ett plumpt försök att tjäna pengar på legendarens bortgång. Så är vad jag förstår inte fallet, även om JORN var bundna av kontrakt till Frontiers Records att göra en coverskiva. Skivan får dessutom en specialskriven drygt 8 minuter lång hyllningslåt till Ronnie James Dio som förstaspår; Song For Ronnie James.

Med det sagt så kan man sedan väga resterande del av skivan i två skålar; en med positiva saker och en med negativa.

I den negativa vågskålen lägger jag att bandet valt att vara äckligt trogna originalen i sina versioner. Lite variation hade höjt värdet, för trots att Jörn Lande sjunger bra så rår han inte på Ronnie James Dio. Det blir alltså 12 stycken lite sämre versioner än originallåtarna! Det positiva är dock låtvalet, flertalet av dem (som Push, Invisible, Lord Of The Last Day, Night People och Sunset Superman) är ganska överraskande. Dessutom innebär den enorma kvalitén att det aldrig blir dåligt.

Råvarorna är helt enkelt lite för bra för att misslyckas helt!

I slutänden är trots allt det här en skiva som väcker fler frågor än svar, tycker jag. Varför ger man inte bort låtarna t ex, eller i alla fall intäkterna, till välgörande ändamål? Eller spelar ett liveset med bara DIO-låtar, istället för att kopiera originalet? Innebär skivan dessutom att Jörn Lande nu har avslutat sina kontrakt avseende bandet JORN och satsar fullt ut på MASTERPLAN? Varför innehåller inte skivan fler specialmedleys som t ex Lonely Is The Word/Letters From Earth?

I väntan på svaren får vi väl lyssna på en del av de vassaste spår som hårdrocken presterat, och varför inte låta JORN guida oss i sin blandning?