Black Label Society
"Order Of The Black"

Användarbetyg: 2.3/10
Antal röster: 45

Läst: 3032ggr | Kommentarer: 1 | Inlagd: 2010-08-01

BLACK LABEL SOCIETY - "Order Of The Black"
BLACK LABEL SOCIETY är frontmannen Zakk Wyldes skötebarn. Han hanterar låtskrivande, sång och gitarr, och backas upp av John DeServio på bas, Nick Catanese på gitarr och Will Hunt på trummor på sprillans nya given ”Order Of The Black”, den första på 4 år. Som vanligt är musiken ösig, svängig, bluesbaserad hårdrock som ger lyssnaren en känsla av att vara på campingtur med ett gäng bikers och sitta framför en lägereld i goda vänners sällskap, och som vanligt dominerar Zakk Wylde musiken med sin säregna och unika stil att spela gitarr.

Finns det då något som inte är som vanligt för att vara BLACK LABEL SOCIETY?

Jodå. Detta är första skivan som Zakk Wylde med mannar gjort utan att Zakk haft åtaganden med sin forne musikaliska vapenbroder OZZY OSBOURNE, och utan att veta om det påverkat resultatet eller inte så är det ändå påtagligt hur jämn den här skivan är. Här finns faktiskt inte ett enda spår som faller ur ramen, och antingen får man svängig, driven, ösig hårdrock eller emotionella ballader. Tidigare skivor har kanske spretat kvalitetsmässigt, men här är det i stort sett borta.

De första låtarna som släppts på iTunes och som singellåtar är Crazy Horse och Parade Of The Dead, men de tillhör i mitt tycke inte skivans bästa stunder trots sin uppenbara kvalitet. Starkaste spåren utgörs istället av Black Sunday, Godspeed Hell Bound, War Of Heaven, Riders Of The Damned och balladen Darkest Days.

”Order Of The Black” är – för oss som gillar BLACK LABEL SOCIETYs typ av musik – en av årets bästa plattor, och betygsåttan ska betraktas som stark och på gränsen till ett övre betyg. Dock, den invändning jag har är att det är lite mycket med fyra ballader, speciellt som ingen av dem når samma höjder som tidigare ess, typ In This River. Jag står dock fast vid min spontana kommentar efter förhandslyssningen – det här är en skiva som innehåller mer sväng än en landsväg i Alperna!

Namn: Daniel | Datum: 2010-08-07 21:00:11

Låter intressant! Har dock inte haft tid att lyssna in nya skivan än. Däremot är den gamla balladen "In This River", som du nämner, bubblare på www.spotifylistan.se denna vecka. Kommentarerna är än så länge rätt positivt inställda.