"Polarity"

Användarbetyg: 0.7/10
Antal röster: 38

Läst: 1500ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-08-01

DECREPIT BIRTH – Polarity
Äntligen en platta som förkortar tiden i väntan på nästa album från THE FACELESS!

DECREPIT BIRTH är, får jag erkänna, en ny bekantskap för min del, men lita på att jag kommer att kolla upp bandets tidigare produktion efter att ha lyssnat på ”Polarity”. Musiken har den meckighetsgrad som jag just nu är väldigt svag för. Parat med en riktigt fet och bra produktion är ”Polarity” en ren njutning för öronen. Låtarna har en komplexitet som verkligen kräver en hel del av lyssnaren, och detta behövs i en musikvärld där yta betyder mycket, och en djupt rotad tro på lyssnaren som idiot är allestädes närvarande.

DECREPIT BIRTH vågar, som många andra band inom dödsmetallens mer tekniska gren, vara svåra utan att för den skull totalt alienera lyssnaren. Här finns gott om referenspunkter som gör att lyssnare av dödsmetall kommer känna igen sig – en dovt growlande sångare i Bill Robinson, en trumfantom i vanlig ordning i form av KC Howard som tillsammans med basisten Joel Horner bildar kompsektion även i ODIUS MORTEM. Och detta märks i den väldiga demonstration i samspel dessa herrar demonstrerar. Men grädden på moset är gitarrarbetet från Matt Sotelo och Dan Eggers. Att dessa strängbändarmonster vet vad man kan göra med en gitarr tar det inte speciellt lång tid att märka, och dessa lirares spel visar återigen att det finns mycket få genrer inom musik som ställer lika höga krav på sina musikers skicklighet som den extrema metallen.

DECREPIT BIRTH undviker dock att bara lira tekniskt just för sakens skull – att detta gäng är intresserat av att spela musik är helt uppenbart då ”Polarity” är fullproppad av suveräna låtar. A Departure Of The Sun) Ignite The Tesla Coil, Polarity, Solar Impulse med sina absolut hemsökande gitarrpartier, den brutalt gungande The Quickening Of Time, mästerliga Sea Of Memories, har gjort att ”Polarity” har spelats en hel del under de gångna två veckorna hemmavid.

Gillar man dödsmetall med en viss grad av meckighet och med gitarrspel och låtar som verkligen höjer sig över medelmåttighetens ribba rekommenderas verkligen DECREPIT BIRTHs ”Polarity” med emfas!