Demonic Resurrection
"The Return To Darkness"

Läst: 1027ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-08-01

DEMONIC RESSURECTION - ”The Return To Darkness”
Vi beger oss österut, mot en forna brittisk koloni närmare bestämt till Indien. Där finner vi DEMONIC RESSURECTION vars black metal-orienterade musik lika väl kunde härstammat från vårt grannland Norge. De senaste åren har det dykt upp alltfler band från inte så självklara länder, jag tänker bland annat på BLOOD STAIN CHILD från Japan. Jag välkomnar med öppna armar band från denna del av världen men önskar också att de hämtar mer inspiration från sina egna kulturer.

Efter ett mäktigt filmmusikklingande intro, dundrar Where Dreams And Darkness Unite igång med ett riktigt fett riff. En stark skapelse med mycket minnesvärda riff och passager. Jag gillar sångaren Sahil Makihjas growl, däremot är rensången under all kritik. Med vad som låter som ett febrilt överanvändande av autotuner, blir rensången outhärdlig. Kortfattat innebär autotuner att man med hjälp av ett dataprogram rättar till falska toner. Om det finns något jag ogillar mer än detta manipulerande av sången som frekvent hörs i all den kommersiella smörja som pumpas ut i etern, är när den används i metalsammanhang. Jag förstår DEMONIC RESSURECTIONs behov av att ha med rensång då deras uppenbara influenser är DIMMU BORGIR, vilket stundtals är påtagligt både i produktion och arrangemang, men i jämförelse med Vortex gudabenådade röstresurser blir det bara patetiskt.

Med tanke på att detta bara är bandets tredje släpp finns det mycket potential att hämta. Det är hög klass på musicerandet, komplexa låtstrukturer med mycket hög lägsta nivå på riffandet. Helhetsintrycket dras ner av rensången och att det stundom låter lite väl mycket DIMMU BORGIR. Man förknippar på något sätt inte ett band som kommer från ett tropiskt land med hinduiska traditioner att leverera black metal som vanligtvis associeras med karga vinterlandskap. Trots det lyckas DEMONIC RESSURECTION att presentera tio stycken kvalitativa black metal-skapelser. Om rensången således hade varit bättre hade betyget blivit riktigt högt.