Insidious Disease
"Shadowcast"

Antal röster: 33

Läst: 1197ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-08-12

Insidious Disease - Shadowcast
Om man tar ett gäng musiker med CV:n som sträcker sig över en lång tidsperiod i flera stora akter då måste det ju bli bra. Eller hur? INSIDIOUS DISEASE är hem för musiker som DIMMU BORGIRs Silenoz, NAPALM DEATHs Shane Embury och Tony Laureano som tidigare piskade skinn i übertekniska NILE, samt Marc Grewe på sång och Jardar på gitarr. Att det vankas brutala tongångar då dessa metallens evighetsmaskiner begår skivdebut är ju inte alltför förvånande. Det bänds, gastas och blastas nästan oavbrutet på ”Shadowcast”, och något annat hade jag inte förväntat mig heller.

Men att det är uppenbart att medlemmarna har andra huvudband står ganska klart - ”Shadowcast” är en habil platta utan att för den skull vara en riktig fullpoängare. INSIDIOUS DISEASEs musik är som ni säkert förstår inte helt originell, och man kan med lätthet hitta musik inom samma genre som är mycket mer på bettet.

Några höjdpunkter finns här dock, öppnaren Nuclear Salvation med sin totalaggressiva leverans, blytunga Abortion Stew, svängiga Value In Flesh och episkt avslutande Abandonment är riktigt bra låtar som får mig att nicka med förtjust. Sen kan man inte komma undan ifrån faktumet att det är en ren njutning för öronen att lyssna på en trummis som Tony Laureano som verkligen vet vad han sysslar med.

Sammantaget är ”Shadowcast” en helt okej platta som ibland höjer sig lite över medelmåttighetens ribba, men så mycket mer är det inte frågan om.