Blood Revolt
"Indoctrine"

Användarbetyg: 0.1/10
Antal röster: 36

Läst: 1095ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-09-01

Blood Revolt - Indoctrine
Nöjd slickade jag mig runt munnen när jag lyckades kapa till mig recensionsrättigheterna till BLOOD REVOLT av Werock-kollegorna. Black metal med en av favoriterna A.A. Nemtheanga från PRIMORDIAL vid micken gör att förväntningarna är så pass högt uppskruvade att jag faktiskt väntar med skivan till vad som känns som ett perfekt tillfälle en fredagsmorgon. Öppningen är också helt genialisk, de första 30 sekunderna består av snabb andhämtning och en högfrekvent hjärtpuls innan en mansröst väser fram orden ”make my aim true… and my hand steady” innan ett par skott ekar ur högtalarna. Trollbunden har jag 100% fokus på vad som komma skall.

Sen går allt åt helvete.

Råbarkad black metal kan funka fint för min del, men här domineras allt av ett trumljud som är så uselt att det förstör hela första låten. Jag har - trots flera varv i spelaren - ingen aning om hur den låter än idag, för jag kan inte lyssna på den utan att reta mig på att bastrumman låter som en tygstoppad kakburk och cymbalerna som grytlock. Vad i helskotta har de gjort?

Stundtals är resterande del av skivan inte alls illa - riffet i Dead City Stare svänger bra liksom My Name In Blood Across The Sky, och överlag så dominerar Nemtheangas röst på ett mäktigt sätt varenda gång de drar ner på tempot och låter mer som… ja… PRIMORDIAL. Bite The Hand, Purge The Flesh är nog starkaste spåret, och även om jag efterhand vänjer mig vid ljudbilden så slutar skivan som en besvikelse jämfört med mina högt ställda förväntningar. Det är helt enkelt mer intressant än vad det är bra, det skivan framförallt ger är ett sug efter nästa PRIMORDIAL-giv!