Malevolent Creation
"Invidious Dominion"

Antal röster: 40

Läst: 1097ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-09-01

Malevolent Creation - Invidious Dominion
MALEVOLENT CREATION tillhör kategorin band som har hängt med länge. Sprungna ur Floridas death metal scen dit bandet flyttade från Buffalo släppte bandet 1991 sin hyllade debutskiva ”The Ten Commandments” och höll sedan en imponerande utgivningstakt under 90-talet då bandet gav ut plattor med som längst ett år mellan givarna. En mängd musiker har passerat i bandets line-up under åren, däribland Peter Tägtgren, men kärnan av bandet idag består av tre av originalmedlemmarna - sångaren Brett Hoffman, gitarristen Phil Fasciana och basisten Jason Blachowicz - trummisen Gus Rios och gitarristen Gio Geraca kompletterar bandets sättning.

Har man hört bandet innan så kommer man känna igen sig - det är fullblästring som gäller i vanlig ordning. På ett sätt är detta bra då bandet tidigt fann sitt uttryck och inte har ändrat detta speciellt mycket under årens gång. Detta ger en skön old schoolkänsla som jag verkligen uppskattar. Förvänta er däremot inget av detta i produktionen som, föga förvånande, är väldigt uppdaterad.

Musikaliskt är det klass på insatserna, och att medlemmarna kan lira loss i kubik på sina instrument är ju något man förväntar sig när det gäller death metal. Även låtmässigt har gruppen fått till några riktigt bra dängor - Conflict Finalized, Slaughterhouse, Leadspitter, Target Rich Environment är musik som verkligen faller mig på läppen. På minuskontot står att jag efter ett tag tröttnar lite på Brett Hoffmans stämma. Visserligen kan karln gasta riktigt bra, men jag skulle hemskt gärna höra lite mer variation i sångarens stil, för då hade betyget blivit högre. Dessutom känns det emellanåt som om bandet går lite på autopilot, men dessa stunder är inte många och i långa stunder är ”Invidious Dominion” en helt okej platta som inte bjuder på speciellt nydanande musik, men som oftast gör jobbet.