October Tide
"A Thin Shell"

Läst: 1837ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-09-01

October Tide - A Thin Shell
OCTOBER TIDE startade 1995, då KATATONIAS medlemmar Jonas Renkse och Fred Norrman ville fylla ut glappet som uppstått i bandets tillfälliga splittring. -97 och -99 släpptes bandet plattorna ”Rain Without End” samt ”Grey Dawn”, och under den resan försvann Renkse tillbaka till att fokusera på sina andra band KATATONIA och BLOODBATH vilket innebar att sången hanterades av Mårten Hansen. Bandet hade en inställning som innebar att de inte turnerade eller gav intervjuer, så rent krasst intog projektet en undergroundställning, smygandes under radarn hos de flesta.

Så, helt plötsligt, 2010. Från ingenstans dyker OCTOBER TIDE upp igen, nu med sättningen Fred Norrman (gitarr), Tobias Netzell (sång), Robin Bergh (trummor) och Jonas Kjellgren (bas, sessionsmusiker). Plattan ”A Thin Shell” landade i promoportalerna som Werocks skribenter har tillgång till, och för oss som gillar musik som låter som en korsning av NOVEMBERS DOOM och KATATONIA så är frestelsen för stor att motstå. Vips – här kommer en recension!

De initiala intrycken från ”A Thin Shell” är ren och pur glädje. Efter de första lyssningarna vill jag upplysa världen om den här pärlan, och hylla låtar som inledande A Custodian Of Science, starkaste spåret Blackness Devours och vackra The Dividing Line till skyarna. Det är bra producerad musik som låter som ett tungt KATATONIA med growlsång, och känns helt enkelt förbaskat bra.

Med tiden händer dock något.

Efter fem lyssningar så börjar jag lessna lite. Hoppar de svagare spåren till förmån för de starkare. Efter tio lyssningar så önskar jag att sångaren Tobias Netzell sjöng mer rent – eller growlade i de högre tonlägena mer. Petitesser kanske, men hållbarheten på skivan visar sig vara lägre än vad jag trodde, och allt eftersom tiden går så sjunker mina betygspoäng – hur bra Blackness Devours och The Dividing Line än är. Om det nu inte är jag som nöter sönder skivan genom att spela den 10 varv på raken…