"7th Symphony"

Releasećr: 2010

Användarbetyg: 1.5/10
Antal röster: 30

Läst: 2084ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-09-11

Alltifrån briljant till ganska banalt
APOCALYPTICA intensifierar i denna sin sjunde giv sitt alldeles egna koncept av cello-metal, med tyngd, finess och ytterst skickligt musicerande. Inledande At the Gates of Manala sĂ€tter standarden verkligt högt och det finns Ă„tskilliga fler lika lysande pĂ€rlor pĂ„ albumet ”7th Symphony”. TyvĂ€rr hĂ„ller dock inte riktigt alla spĂ„r lika fin standard.

Majoriteten av lÄtarna Àr instrumentala, men de svagaste spÄren pÄ skivan Àr ett par av lÄtarna med sÄng. BÄde Not Strong Enough med Brent Smith frÄn SHINEDOWN, och framför allt Broken Pieces med sÄng av Lacey Mosley frÄn FLYLEAF, Àr rÀtt banala, för att inte sÀga trista, historier. Mer Àn sÄ förvÀntar jag mig vid varje tillfÀlle av de finska cellovirtuoserna i APOCALYPTICA. De tvÄ andra lÄtarna med vokalinsats hör dÀremot bÄda till de riktigt bra spÄren; första singeln frÄn albumet, End of Me, förgylls med brittiska BUSH-sÄngaren Gavin Rossdales röst och Bring Them to Light har förmÄnen att gÀstas av Joseph Duplantier frÄn franska GOJIRA, vilket gör en mycket bra lÄt Àn bÀttre.

BĂ€sta spĂ„ret Ă€r dock den strĂ„lande 2010 dĂ€r APOCALYPTICA införskaffat förstĂ€rkning i form av SLAYER-trummisen Dave Lombardo. Det Ă€r andra gĂ„ngen pĂ„ rad som detta fruktbara samarbete mynnar ut i ”bĂ€sta lĂ„ten pĂ„ plattan”-resultat; pĂ„ ”Worlds Collide” lĂ€mnade Lombardo motsvarande tribut till spĂ„ret Last Hope. Man kan förledas att tro att bandets trummis Mikko SirĂ©n dĂ€rmed sjĂ€lv inte skulle vara alltför duktig, och det Ă€r klart att nĂ„gon Dave Lombardo Ă€r han inte, men SirĂ©n gör ett mycket gott arbete bĂ„de som lĂ„tskrivare och sjĂ€lv bakom trummorna och, som i nĂ€mnda lĂ„tar, tillsammans med SLAYER-trummisen.

I det stora hela Ă€r ”7th Symphony” en briljant skapelse. Sedan blir det, som nĂ€mnts, vid ett par tillfĂ€llen nĂ„got banalt, och jag gissar att det Ă€r ”kravet” att inte ha för fĂ„ lĂ„tar med sĂ„ng som gör att APOCALYPTICA tillĂ„ter dessa mindre bra spĂ„r att dra ner plattan. Just dessa tvĂ„ spĂ„r visar sig ocksĂ„ ha en annan producent Ă€n övriga pĂ„ albumet. Jag skulle vilja byta ut dessa bĂ„da lĂ„tar pĂ„ standardutgĂ„van mot bonusspĂ„ren pĂ„ ”Delux”-versionen av skivan, Through Paris in a Sportscar och The Shadow of Venusv, sĂ„ bleve det en riktig fulltrĂ€ff.

De svagare spÄren pÄverkar slutresultatet och helheten, och dÀrmed Àven mitt betyg av albumet, vilket annars kunde blivit ett Ärshögsta. Trots dessa smÄ svagheter finns det ingen som helst anledning för APOCALYPTICA-fans, eller för all del nÄgon hÄrdrockare med öppet sinne, att avstÄ frÄn den njutning som Ätminstone Ätta tiondelar av denna sjunde symfoni erbjuder.

/BiblioteKarin

Läs även:
Recension av APOCALYPTICAs "Worlds Collide"