Death Angel
"Relentless Retribution"

Användarbetyg: 1.9/10

Läst: 2467ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-09-11

Death Angel - Relentless Retribution
DEATH ANGEL är förbannade.

De går ut stenhårt med Relentless Revolution och visar att de klarar att förvandla all frustration och ilska de bär till högoktanig energi och kvalitativ thrashmetal, och sen håller de trycket uppe genom i stort sett hela skivan. De medlemsbyten som skett (trummisen Andy Galeon och basisten Dennis Pepa har hoppat av för att prioritera familjen och ersatts av Will Caroll respektive Damien Sisson) verkar inte vara av ondo alls, bandet känns faktiskt hungrigare och tajtare än på tidigare ”Killing Season” och ”The Art Of Dying”.

Bay Area-bandet har alltid varit ett band som spelat aggressiv thrash, men med knorr. Klassiska ”Act III” som blev det sista innan ett långt uppehåll står som en av hårdrockshistoriens starklaste album på grund av det, och lite av detta finns kvar på ”Relentless Retribution”. Smittande Claws In So Deep slutar med en annorlunda gitarrövning, och vi bjuds på en del finsång i Volcanic. Bäst på skivan är också de spår där bandets aggressiva riffande kombineras med starka melodier, så som Truce, River Of Rapture, Absence Of Light och I Chose The Sky, men hela skivan håller riktigt hög klass rakt igenom.

Ljudbilden är delvis framskruvad bandets gitarrist Rob Cavestany tillsammans med huvudproducenten Jason Suecof, och de har lyckats alldeles förträffligt med mixen av detaljer och tyngd, vilket bidrar till att lyfta fram de starka låtsnickeriet ytterligare.

Årets bästa thrashalbum? Ja, sannolikt.