Kataklysm
"Heaven's Venom"

Läst: 1322ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-09-11

Fett, svulstigt – och vemodigt elegant…?
Tror ni mig om jag säger att KATAKLYSM på detta sitt tionde studioalbum har minst lika mycket gemensamt med melodiska akter som AMON AMARTH, som med köttigare diton likt LAMB OF GOD? Nej, jag trodde väl inte det – men det är faktiskt fallet. I högre grad än jag vid något tidigare tillfälle hört dem göra, blandar kanadensarna in eleganta melodier och snygga mollklanger i sitt riffande. Bitvis får jag till och med lätta vibbar av black metal, t.ex. under spår som de två avslutande Suicide River och Blind Saviour. Tänk förra årets ”A Taste Of Extreme Divinity” med HYPOCRISY, fast med fylligare produktion och grövre sång, så hamnar ni ganska nära var ”Heaven’s Venom” befinner sig.

Detta betyder nu inte att KATAKLYSM inte står att känna igen i det stora hela. Riffandet må vara vemodigare och mer polerat än tidigare, men vi snackar fortfarande svulstiga, tunga kompositioner där Maurizio Iaconos gutturala stämma river skönt ovanpå Max Duhamels detaljrika trumspel. Inte i något avseende har det kompromissats med tyngd och mörker, och ”Heaven’s Venom” lär knappast skrämma bort gamla fans av bandet. Mest påminnande om gamla tider än måhända första videon Push The Venom, som i mina öron faktiskt är ett av skivans få lite svagare spår. Annars är det en rakt över tämligen stark historia, där den högsta toppen utgörs av At The Edge Of The World.

Det tog mig ett par genomlyssningar innan jag insåg vilket starkt album det faktiskt är, då det svulstiga stuket kan låta lite jämntjockt för en inte tillräckligt uppmärksam lyssnare. Skivan växer dock med några genomlyssningar, då nya nyanser och detaljer upptäcks. De rutinerade kanadensarna har sannolikt inte levererat årets platta, men en dos riktigt bra och högeligen kompetent framförd metal som du gör klokt i att ta del av.