Circle II Circle
"Consequence Of Power"

Antal röster: 33

Läst: 1233ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-10-01

Circle II Circle - Consequence Of Power
CIRCLE II CIRCLE är ett av de där banden som jag haft på radarn för att kolla upp, gräva mer i och undersöka om det kan vara något. Med en medlemsbakgrund i SAVATAGE och ett grundmurat rykte av att vara av hög kvalité så har jag haft känslan av att detta är något jag inte vill missa. Således – möjligheten att sätta mig in i bandets sound i samband med bandets 5:e fullängdare ”Consequence Of Power” är något jag tagit mig an med hull och hår!

Intrycket är också här att detta är power metal med progressiva inslag som håller en mycket hög kvalitet, och för min del innebär det både gott och ont. Det goda visar sig när bandet tillåter alla progressiva och lite svårare element att lysa igenom (exempelvis som i starka Mirage, Remember eller Episodes Of Mania) då CIRCLE II CIRCLE lyckas fånga mig rejält. Det onda visar sig tyvärr lika ofta då tid ägnas till mer renodlad och, faktiskt, banal power metal (titelspåret Consequence Of Power är rent av dålig!).

Totalt sett lämnar alltså den första kontakten med CIRCLE II CIRCLE mig konfunderad, och jag inser att jag egentligen borde sätta mig in i bandets backkatalog för att förstå dem på riktigt. Helt klart är detta musik av hög kvalité, och produktionen är riktigt bra. Jag kan verkligen förstå att detta band har fans som gillar dem, men för egen del krävs mer undersökning innan jag vågar ge tumme upp eller tumme ner. ”Consequence Of Power” är en skiva som gör mig splittrad!