Coma
"Excess"

Användarbetyg: 1.5/10
Antal röster: 24

Läst: 1088ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-10-01

Coma - Excess
Det här är en platta som jag plockade ur högen för att jag tyckte omslaget såg ballt ut, så trots att jag egentligen inte hade några som helst förväntningar på hur detta skulle låta, blev jag faktiskt glatt överraskad.

Polska COMA har skördat stora framgångar i sitt hemland med utsålda arenor, dubbel platina och rockstjärnestatus. Nu vill bandet vigda sina vyer och pröva lyckan utan för landets gränser. Bandet spelar en typ av modern kommersiell rock men leker gärna med tyngre metall som de kastar in här och där, lite som att de inte kan bestämma sig. "Excess" är deras första platta på engelska, bygger delvis på deras förra platta ”Hipetrofia” som är helt på polska och som hemmavid sålt dubbelplatina.

Produktionen är välgjord och har ett riktigt skönt flow. Melodierna har ett schysst sväng, är välbyggda och snyggt spelade. Känner att plattan växer ju mer man lyssnar på den. Variationen är stor. Skivan börjar bra med spår som Transfusion, Poisonous Plants och går över till lite softare låtar som inte heller är fy skam. Låten Eckhart sneglar lätt på PINK FLOYD med sin gitarrmelodi. Näst sista spåret F.T.P. är en låt som verkligen sticker ut, här lämnar COMA allt som de har byggt upp och går helt enkelt bananas, därefter avslutar de med Feel The Musics Over som tar COMA tillbaka till det ursprungliga spåret.

Sången är kraftfull och passar den här stilen riktigt bra, om man ska dra en referens så kan man säga att han låter som en avkomma från ett äktenskap mellan Eddie Vedder (PEARL JAM) och Michael Stipe (R.E.M.). Jag tror att detta är en platta som gott och väl kan slå, om den nu gör det så blir det nog den stora massan som kommer att ta emot den.

Bästa spår: Poisonous Plants

/Janne Sandstén