Kvelertak
"Kvelertak"

Användarbetyg: 3.6/10
Antal röster: 53

Läst: 2995ggr | Kommentarer: 2 | Inlagd: 2010-10-01

Kvelertak - S/T - Dubbelrecension!
Norska KVELERTAK (Stryptag) har just klivit in från ingenstans med sitt självbetitlade debutalbum. Efter att jag lyssnat igenom plattan kände jag mig totalt entusiastisk och ville bara ha mer av den blandning av galen smutsig punkcorerock och den explosiva energi som bandet har.

Att Kurt Ballou (CONVERGE) har producerat albumet ger en god stämpel i boken om hur detta ska låta och att sedan John Baizley (BARONESS) har designat omslaget är ju ytterligare ett plus.

Bandet hämtar skamlöst inspiration från varje hörn av något som skulle kunna passa in i deras idé oavsett genre. Och de lyckas verkligen skapa något eget av allt och pussla ihop en intressant platta full av rasande levandeenergi. De lyckas verkligen fånga mig som lyssnare, kanske är det inslaget av de tre gitarrer som de använder som ger ytterligare djup till låtarna som fångar min uppmärksamhet.

Varje låt spelas med sådan entusiasm, passion och energi att de flyger ut ur högtalarna. Låtarna är slagkraftiga med en härlig blandning av riff & plock. Sångaren Erlend Hjelvik tar verkligen ett strypgrepp om mikrofonen och går bärsärkagång när han ylar ut sina norska texter i ett mäktigt skrik.

Låtar som Mjød, albumets första singel och kortaste låt, börjar som vilken mainstreamlåt som helst innan bandet kastar in en växel och visar var skåpet ska stå, aggressivt, hårt och slamrigt. Även den gamla skolan av hardcore punk träder fram i låtarna Fossegrim och Bloodtørst. Offernatt inleds av en explosion av energi som sedan planar ut till ett mer harmoniserat sound av ett mer klassiskt snitt som fortsätter i Sjøhyenar (Havets Herrer) men bibehåller sin kraftfullhet. Den enda låten titeln på engelska är Sultans of Satan, som blandar in lite fin sång mellan Erlend Hjelviks morrade, här luftas låten med härliga riff och melodier som blir en tillfredsställande ljudfest.

KVELERTAKs debutalbum är en oerhört trevlig upplevelse, idealisk inte bara för fans av hardcore men alla som uppskattar tung energisk musik.

Bästa Spår: Bloodtørst, Offernatt + resten av skivan.

9/10

/Janne Sandstén

Tack KVELERTAK. Tack för att ni återställer mitt intresse för musik som kommer från Norge. En kollega på jobbet tipsade om KVELERTAK (som för övrigt betyder stryptag) och i sann utforskaranda kollade jag in bandets debut med en tanke om att har man det namnet så finns ju möjligheten att man faktiskt låter bra. Och det gör de. Produktionen är riktigt bra - slamrig, fet och tydlig håller den samman det ganska spretiga låtmaterialet på ett alldeles utmärkt sätt.

Bandets musik drar iväg i olika riktningar - tvåtakt blandas med tyngd, halvtakt med punkpoppiga refränger, med growlsång. Konstigt? En smula, men jösses med vilken övertygelse bandmedlemmarna kavlar ut sin musik. Här finns gott om absoluta kanonlåtar som får mig att i det närmaste skutta i soffan av glädje. Man blir helt enkelt på förbannat gott humör när man får kräma upp volymen i högtalarna och låtar som Ulvetid, Mjöd, Offernatt och Sjöhyenar brottar sig ut med biceps spända till max. Vid flera tillfällen blev jag under första genomlyssningen så till mig av låtarna att jag fick backtracka och lyssna om - något som jag i princip aldrig gör vid en första genomlyssning då jag vill ha hela plattan rakt upp och ner. Det säger en del om hur pass bra detta är.

Ta exempelvis ögonblicket i Sjöhyenar (Havets Herrer) vid 2.30 då jag kommer på mig själv att tänka ”smäcker de dit halvtakt nu så kommer låten att vara fulländad” och de facto gör det då faller jag som ett granskogsparti under Gudrun. Musik som på detta sätt förtjänstfullt kombinerar rens med tungt sväng och en alldeles översvallande spelglädje går rakt in i min lekamen och uppriktigt sagt gör mig rent salig av glädje gör att jag hoppas att KVELERTAK är ett band som det kommer bli lika kul att följa i framtiden som nu - bandets debut ger kraftig mersmak och om bandet lyckas hålla samma standard framöver kommer bandet att bli en kraft att räkna med i framtiden.

8/10

/Werock

Namn: Robert Gustafsson | Datum: 2010-10-01 06:20:34