Dimmu Borgir
"Abrahadabra"

Användarbetyg: 1.3/10
Antal röster: 33

Läst: 1808ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-10-01

Dimmu Borgir - Abrahadabra
DIMMU BORGIR, Norges största musikexport inom den hårdare skolan behöver väl knappast någon närmare presentation, vi snackar högkvalitativ symfonisk black metal. Tre år har passerat sedan DIMMU BORGIRs förra giv ”In Sorte Diaboli” såg dagens ljus. En tematisk historia som tyvärr inte levde upp till de höga förväntningarna som de föregående alstren ”Puritanical Euphoric Misanthropia” och ”Death Cult Armageddon” hade satt. Frågan är om nya given lyckas leverera trots att både rensjungande basisten ICS Vortex samt keyboardisten Mustis är ute ur bilden. De huvudsakliga låtskrivarna är kvar, Shagrath på growl, Silenoz och Galder på gitarr, och således borde inte förändringarna ha någon större betydelse.

DIMMU BORGIRs nionde studioalbum inleds med ett klassiskt intro titulerat Xibir som för tankarna till Howard Shores kompositioner i Sagan om ringen-filmerna, majestätiskt med mäktiga körer. Born Treacherous fortsätter med ett långsamt trevande riff som efterföljs av grymma rifforgier och feta klassiska arrangemang. Detta är sjukt bra och får mig att tänka på när jag hörde låtarna Blessings Upon The Throne Of Tyranny samt Kings Of The Carnival Creation för första gången. Dessutom blir det bättre i och med efterföljande Gateways, albumets starkaste spår som bjuder på klassiska arrangemang av världsklass samt otaliga minnesvärda passager. Det som gör låten fulländad är dock den gästsjungande norskan Agnete Kjölsrud karaktäristiska sångröst. Det verkar snarare som att ovannämnda utveckling har givit bandet lite av en nytändning då de första genomlyssningarna av ”Abrahadabra” förmedlar ett starkt genomarbetat låtmaterial.

Basen och merparten av rensången hanteras på detta släpp av Snowy Shaw som har ett förflutet i bland annat band som KING DAIMOND, DREAM EVIL och MERCYFUL FATE. Det blir oundvikligen så att man jämför hans sång med ICS Vortex, som besitter en av metalvärldens bästa röster. Snowy Shaw är en kompentent sångare men i jämförelse blir det väldigt slätstruket. Därav förstår jag inte hur de resonerade när de valde honom som ersättare, för det är just hans rensång som är albumets svagaste länk. Exempelvis på Ritualist, spår nummer sex, där det är mest påtagligt. Föreställ er hur det hade låtit med ICS Vortex bakom mikrofonen istället.

Trumpallen har fyllts av Daray som tidigare har briljerat med sina färdigheter i band som VADER. Hans trumstil påminner faktiskt väldigt mycket om Nicholas Barker som var DIMMU BORGIRs skinnbankare mellan 1999 och 2004. A Jewel Traced Through Coal och Renewal men främst avslutande Endings And Continuations är uppe och nosar i BEHEMOTHs hastighet. Dessa mastodontskapelser visar att Daray platsar bland eliten av metaltrummisar med sitt innovationsrika spel och teknik.

”Abrahadabra” har gått varm i stereon de senaste veckorna, antal lyssningar är utan tvekan nytt rekord för i år. Detta tack vare det starkaste låtmaterialet på länge vilket visar att DIMMU BORGIR i och med sitt nionde studioalbum fortfarande är ett black metal-band att räkna med. Skivans svagheter är som tidigare nämnt Snowy Shaws rensångprestationer som jag hellre hade sett utförda av Agnete Kjölsrud. Men detta är en petitess i sammanhanget. Jag fruktar den dag då det är dags att sätta sig ner och pränta ner årsbästalistan för 2010, det blir ingen lätt uppgift.