Negligence
"Coordinates Of Confusion"

Antal röster: 27

Läst: 1029ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-10-11

Negligence - Coordinates Of Confusion
NEGLIGENCE är en ny bekantskap för mig, och detta visar att man nog borde hålla bättre koll på Slovenien som metalland när det låter så bra som det gör på senaste släppet ”Coordinates Of Confusion”. Thrash metal har ju de senaste åren genomgått lite av en nytändning, och det dräller av band som pockar på uppmärksamhet, vilket har lett till en situation om vilken man skulle kunna säga att många känner sig kallade, men få förtjänar att bli utvalda. Nu gör NEGLIGENCE detta med råge.

Första spårets, Mind Decay, intro får mig att sätta mig spikrakt upp. Jösses vilket ös, vilket sound och vilken början. Just ljudet är extremt bra - köttigt utan att bli brötigt och med en rejäl botten får mig att tänka att bandet verkligen har gjort sin hemläxa på hur man rattar till ett bra ljud som passar till musiken. Framför allt hörs ju gitarrerna väldigt tydligt vilket behövs då strängbändarna Jey och Aljo stundtals går loss med tonattacker med en hel del noter i. Jag gillar också att man verkligen hör basen hela tiden, ett faktum som fler band borde anamma. Vad man då hör är en verkligt sammansvetsad kompsektion i basisten Lipnik och trummisen Ruzz. Sången hanteras även den föredömligt av Alex som har ett bra omfång och framför allt sjunger med verklig pondus. Rent spelmässigt lämnar bandet lite att önska.

Låtarna är verkligen inte heller något bandet skall skämmas över - nämnda Mind Decay med sitt matande av två-takt och rikligt med dubbeltramp är en riktigt bra öppningslåt, Screaming Fear visar också på verkligt läckert gitarrspel och Sickened har ett vansinnigt bra intro och verkligt härligt sväng. Att bandet sedan har den goda smaken att faktiskt använda sig av stämmor i sången förhöjer verkligen varenda låt på skivan.

”Coordinates Of Confusion” är en riktigt mäktig uppvisning i thrash, som känns verkligt fräsch utan att för den skull förlora den old school mentalitet som jag tycker är en väsentlig del i all thrash. Man kan tydligt höra arvet från band som TESTAMENT, DEATH ANGEL och EXODUS men NEGLIGENCE faller inte i fällan att förbehållslöst dyrka de band som byggde upp genren i början på 1980-talet utan har talang nog att bidra med något eget. Det ska bli, som ni säkert förstår, ett rent nöje att följa detta band i framtiden.