Madball
"Empire"

Användarbetyg: 0.1/10
Antal röster: 50

Läst: 1203ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-11-01

Både hjärna och cojones
I begynnelsen var mörker. Sedan sade Skaparen ”varde amerikansk hardcore”, och det varde MADBALL… Legendarerna har pumpat ur sig arga slagdängor ända sedan 1988, men visar trots det inga tecken på att tappa motivation, energi – eller klass. Nya släppet ”Empire”, bandets åttonde studioalster, är en behagligt svulstig och aggressiv anrättning. Samarbetet med likaledes välrenommerade dödsmetallproducenten Erik Rutan verkar alltså ha fallit väl ut, även om det kanske kan ses som ett oväntat val av person bakom spakarna.

Något som möjligen är mer konventionellt är att frontmannen Freddy Cricien sin vana trogen framföra ett par spår på modersmålet spanska. Ett av dessa, Spider’s Web, osar av ilska och rå energi och är tillsammans med R.A.H.C., All Or Nothing och Rebel4Life18 skivans bästa. R.A.H.C. (vilket står för real american hardcore) är också ett underhållande spår, där Cricien ger klara besked till dem som dömt ut New Yorks hardcore-scen som död. Var dessa kan göra av sin åsikt kan ni säkert lista ut…

För att vara hardcore erbjuder MADBALL skapligt med variation. Jämfört med t.ex. HATEBREED har Cricien & Co måhända mindre musikaliska biceps, men mer hjärna och lika mycket cojones, vilket gör lyssnandet intressant även under längre tid. Sexton låtar med mestadels mellantempo-riffande blir på skiva ändå aningen för jämntjockt för något absolut toppbetyg. Jag gissar att liveformatet däremot skulle passa MADBALL och materialet på ”Empire” som handen i handsken, och nickar förnöjt med i vad som trots allt är en mycket bra hardcoreskiva.