Amorphis
"Magic And Mayhem"

Antal röster: 30

Läst: 1540ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-11-01

AMORPHIS - "Magic And Mayhem"
Finland, de tusen sjöarnas land har en enorm kulturskatt i nationaleposet Kalevala. Denna samling berättelser utgör grundpelaren i AMORPHIS texter och har gjort så sedan starten för 20 år sedan. Dessa skrifter är en av faktorerna som har gjort att sextetten alltid besuttit en strimma mystik. I kombination med ett vackert bildspråk men framförallt den egensinniga musiken har AMORPHIS hittat sin egna unika stil.

För att fira sitt 20 års-jubileum har de ånyo spelat in låtar från de tre första alstren, titulerad ”Magic And Mayhem”. Det främsta skälet till detta är enligt dem själva den dåligt framförda growlsången av gitarristen Tomi Koivusaari på de två första albumen ”The Karelian Isthmus” samt ”Tales From The Thousand Lakes”. Nuvarande Tomi Joutsen är en formidabel sångare när det kommer till både growl och rensång, således känns denna nyinspelning relevant. De låtar som valts från det tredje eposet ”Elegy” känns dock inte alls lika självklara då growl bara finns representerat i ett fåtal passager och rensången framförs klanderfritt av förra sångaren Pasi Koskinen.

Val av inledningslåt kan diskuteras, Magic And Mayhem är långtifrån en av deras starkaste låtar. Först i Into Hiding ser jag syftet med denna skiva uppfyllas, en från början grymt bra låt med som lyfter till nya höjder tack vare Tomi Joutsens karismatiska sång. Fortsättningsvis radas hitsen upp på löpande band, smaka bara på Black Winter Day, Exile Of The Sons Of Uisliu, The Castaway, Drowned Maid, Against Widows och My Kantele.

Eftersom de inte är något problem med produktionen på de tidigare alsten är det viktigt att poängtera att känslan stundtals går förlorad. Att försöka återskapa en viss magi inom ett band som existerat i det förflutna brukar oftast resultera i misslyckande. Vilket är fallet även här och mest påtagligt i Black Winter Day och Drowned Maid. Som sagt det är fortfarande en fröjd att höra äldre material med AMORPHIS nuvarande frontman, därav det höga betyget. Den största kritiken riktas mot det faktum att den klockrena låten Forgotten Sunrise inte finns representerad. Senaste månadens genomlyssningar av ”Magic And Mayhem” känns som en given uppvärmning till den stundande livekonserten med AMORPHIS nästa fredag i Köpenhamn, det kommer bli en oförglömlig kväll.

Bästa låt: Exile Of The Sons Of Uisliu

Läs även:
Recension av "Forging The Land Of Thousand Lakes" (2010)