Dååth
"Dååth"

Antal röster: 33

Läst: 873ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-11-01

DÅÅTH - "Dååth"
Stundtals upptäcker man ett nytt band som inledningsvis får en att tro att man hittat ett ny favorit. Men till ens stora besvikelse håller det inte riktigt hela vägen. DÅÅTH hamnar i denna kategori med sin innovativa blandning av thrash, death och progressive metal. DÅÅTH bildades av gitarristen Eyal Levi 2003 ihop med en vän då de båda studerade musik vid Berklee universitet i Boston och blev ganska snabbt efter det signade till Roadrunner records. Eyal Levi föddes med musikaliska gener då hans far är dirigent för Israels filharmoniska orkester. Bandet kompletteras av Jeremy Creamer på bas, Emil Werstler på gitarr, Kevin Talley på trummor samt Sean Zatorsky på sång.

DÅÅTHs fjärde album med samma namn öppnar starkt med låten Genocidal Maniac, en egensinnig komposition med otaliga passager utan återkommande riff. Jag hör tydliga influenser från Bay area-thrashens TESTAMENT men även Seattlekonstellationen NEVERMORE, tight och precist riffande uppbackat med ett högt musikaliskt kunnande. Destruction/Restoration efterföljer med otaliga minnesvärda riff men med en låtuppbyggnad i mer klassisk stil. Double Tap Suicide har allt, akustiska, långsamma, snabba partier och slutligen ett oförgömligt solo. Låtmaterialet besitter en stor variation dock sätter enformigheten in och därför kunde skivan kortats ner med några låtar.

Varför envisas nästan alla band nuförtiden att använda growl? DÅÅTH har verkligen potential att bli något riktigt speciellt, bara de gör en radikal förändring och ändrar sången. Mer melodi efterfrågas, förslagsvis sång på klassisk thrash metal-manér såsom band som TESTAMENT, METALLICA eller SLAYER. Jag försöker föreställa mig DÅÅTHs fjärde fullängdare framförd av ”the one and only” Chuck Billy istället. ”Dååth” känns trots dess svagheter som ett givet köp för alla thrashfantaster.

Bästa låt: Genocidal Maniac