Alter Bridge
"AB III"

Användarbetyg: 2.1/10
Antal röster: 46

Läst: 2280ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-12-01

Alter Bridge - AB III
ALTER BRIDGE är tillbaka med sitt tredje album "ABIII", och en ny turné, efter att haft en liten paus med andra projekt bestående av att sångaren Myles Kennedy jobbat med Slash och resterande bandmedlemmar gjort ett återbesök till sitt gamla band CREED för en skiva och turné. I samband med detta var det nästan så att man trodde att ALTER BRIDGE-sagan var över, men icke. Nu är de åter och det med besked, vilket glädjer mig och säkert många andra.

Plattan trevar på lugnt och sansat med Slip To The Void, som lever på ett mörkt lockande keyboardsintro och Mark Tremonti som smyger i bakgrunden. Vi hör Myles Kennedy sjunga "You Don't Belong Here" på ett ganska läskigt sätt som vi aldrig har hört honom förut. Sedan bryter låten ut på allvar med ett Mark Tremonti-riff. Vilken start! Den första singeln, Isolation, plockar rätt upp efter, ökar tempot rejält med mer flammande riff, solon och grymma refränger. Detta är också plattans snabbaste låt. Sedan lättar de lite på gasen med bitterjuva Wonderful Life och All Hope Is Gone. Still Remains börjar lite kusligt med helt makalösa ackordföljder signerat Mark Tremonti. Det finns en hel del godis i sann ALTER BRIDGE-anda på denna platta. Låtar som Show Me A Sign och Coeur d’Alene visar att Myles Kennedy är helt makalös på att skriva texter.

Mark Tremonti trollbinder med sin råa harmoni och sina svidande solon och öppnar upp för sångaren Myles Kennedy. Att dessa två har en otrolig kemi mellan sig märks tydligt. Mark Tremontis gitarrspel är tyngre än någonsin och Myles Kennedys sångröst är helt strålande. Dessutom har han en röst som ingen kan slå. Brian Marshall och Scott Phillips är utmärkta kollegor för att se till att rytmsektionen håller en tight och bergfast grund.

"AB III" är den mörkaste skivan av de tre som ALTER BRIDGE har släppt, här blandas ångerfull poesi med känslomässiga livserfarenheter, episka harmonier och knivskarpa riff. Det finns inget tvivel om att ALTER BRIDGE är här för att stanna.

Bästa spår: Slip To The Void

/Janne Sandstén