Atheist
"Jupiter"

Läst: 1057ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-12-01

Atheist - Jupiter
Att dra paralleller inom musikvärlden känns givet i vissa sammahang, därför inleder jag denna recension med just en sådan. I en bussolycka i september 1986 avlider Cliff Burton, en basvirtuos utan dess like, och METALLICA som väljer att fortsätta lyckas aldrig riktigt återhämta sig från denna tragedi. I februari 1991 dör Roger Patterson, ATHEISTs basist, ofta beskriven som death metalens svar på Cliff Burton, i en bilolycka. Roger hade stort inflytande på ATHEISTs låtsnickrande och bandet går i stort sett i graven efter hans bortgång.

ATHEIST slog igenom med debuten ”Piece Of Time” som är en ren uppvisning i teknisk death metal, även efterföljande ”Unquestionable Presence” visar Rogers innovativa låtskrivande, trots att det inte är han själv som framför det. Uppföljaren ”Elements” visar stor experimentlusta med tydliga jazzinfluenser men känns mer som ett släpp bandet var tvungna att göra för att fullfölja sitt skivkontrakt. 2006 återförenas bandet med en rad festivalspelningar och är nu aktuella med den första studiogiven på 16 år, titulerad ”Jupiter”.

Förutom sångaren Kelly Shaefer som numera bara sköter sången, är den enda kvarvarande originalmedlemmen trummisen Steve Flynn. ”Jupiter” tar vid efter 1992 års ”Unquestionable Presence” med teknisk death metal som få bemästrar. Second to Sun öppnar intensivt med 3 olika riff avgjorda redan efter en halv minut och sätter följaktligen temat för resterande albumet. Stundtals är riffen, låtstrukturerna och taktbytena helt brillianta vilket gör att framförallt öppningspåret samt de efterföljande Fictitious Glide, Fraudulent Cloth för en stund får en att glömma att ATHEIST legat i dvala i drygt femton år, samt att basisten Roger Patterson inte längre är i livet. Sorgligt nog håller inte hela skivan samma kvalitet och emellanåt blir det svårt att se ett sammanhang i vissa låtar. Samtidigt känner jag att ett tjugotal lyssningar inte ger denna skiva rättvisa då den visar alla kännetecken att lyfta till nya höjder allteftersom.

Bästa låt: Fraudulent Cloth