Monster Magnet
"Mastermind"

Användarbetyg: 1.6/10
Antal röster: 39

Läst: 1669ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2010-12-01

Monster Magnet - Mastermind
Det har varit en tuff tid för MONSTER MAGNET. Sångaren och hjärnan bakom bandet, Dave Wyndorf, tog av misstag en överdos av sömntabletter och överlevde med nöd och näppe. Albumet som året därpå följde detta trauma blev "4-Way Diablo", att slutet hade varit nära kändes på denna skiva. Dock gav inte Wyndorf upp utan han fortsatte kämpa; ut på vägarna för att finna glädjen och inspiration för att åter ta tillbaka den titeln som stooner space rock-kung han en gång blev tilldelad.

MONSTER MAGNET är ett band jag har känt lite extra för, inte bara för att de har det coolaste bandnamnet utan att deras musik har tilltalat mig mycket. Med tiden har enligt min mening bandet tappat lite, mycket för att de har drivits mot en mer kommersiell riktning. Trots detta förlorade jag aldrig min respekt för bandet.

Det är med ett stort nöje som senaste plattan "Mastermind" har spelats. Den har snurrat hemma på finstereon, i bilen, i lurarna på jobbet och i iPoden på resan till och från.

"Mastermind" innehåller tolv hårdrockande låtar som inte avviker alltför långt från bandets kärnkompetens snarare närmar de sig den mer än nånsin. Öppningsspåret Hallucination Bomb inleds med en stark basgång och här är det uppenbart att Wyndorf har åtminstone delvis återvänt till sina rötter, vilket innebär tjocka, fluffiga BLACK SABBATH-inspirerade riff och en påtaglig 70-talsvibb med konstiga, ofta dråpligt udda texter.

Här finns stora låtar som Bored With Sorcery, Dig That Hole och nya singeln Gods And Punks som är klassisk hederlig hårdrock som fint sammanfattar den attityd och det drivande tempo bandet är känt för. Den utmärkta 100 Million Miles i synnerhet är ett strålande exempel på en klassisk MONSTER MAGNET-dänga och det är en av de mest välskrivna låtar bandet någonsin har gjorts.

Gitarrarbetet från Ed Mundell och Phil Caivano är strålande. Det ger en bra helhet och delar med sig av mycket snygga, vaggande, melodiska riff, och skapar en driven rockbild . Wyndorfs sång är bättre än vanligt, lite extra syrlig och bastant skitig.

Den här gången har han verkligen lyckades med en perfekt balans mellan det äldre 70-talssoundet och straight no bullshit-hårdrock. Det här albumet känns föryngrat och hungrigt. Det bjuder inte på några överraskningar utan ljudbilden är bekant, men Wyndorfs låtskrivarförmåga är magnifik, han kan få det gamla att verka nytt igen, och han lyckas verkligen här. Att texterna är skruvade, galna och rent utsagt roliga är ju bara ett trevligt tillägg.

Skivan innehåller lite av allt som gjorde dessa killar till legender i förstone. Detta är det absolut bästa och mest konsekventa album bandet har gjort på evigheter. Jag kan med stor glädje rapportera att herr Wyndorf och MONSTER MAGNET är tillbaka på toppen med sitt åttonde album "Mastermind".

Bästa spår: 100 Million Miles

/Janne Sandstén