Despite
"Clenched"

Användarbetyg: 1.4/10

Läst: 1976ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-01-01

Goda intentioner som hämmar
Det är en smula ironiskt att det som länge utgör ett hinder för mig att verkligen ge DESPITE en chans är produktionen. Bandet har på sin andra fullängdare "Clenched" nämligen valt att helt frångå moderna tjuvknep som samplade eller triggade trummor, dataredigering eller elektroniska effekter. Utrustningen som nyttjats härstammar i vissa fall ända från 60-talet. Tanken har varit att få fram ett så äkta och rått ljud som möjligt, men hur mycket jag än gillar ansatsen är det knappast frågan om någon jackpot. Gitarrljudet är en smula burkigt och basen ligger väl lågt i mixen, särskilt på inledande Scars där ljudbilden känns väldigt tunn.

Därför dröjer det ett antal genomlyssningar innan mina öron verkligen ger DESPITE chansen att visa vad de går för. När jag vant mig vid soundet inser jag att det finns ett antal saker på pluskontot för göteborgarnas thrashiga döds, som minner en smula om THE HAUNTED och LOS SIN NOMBRE. Det drivna riffandet i Crushing The World (som är skivans bästa låt) och Creed Of Sin är en, den behagliga tyngden i All The Eights och titelspåret Clenched en annan, den högkvalitativa growlen signerad Alex Losbäck Holstad en tredje. Skivans snyggaste enskilda parti är det episkt malande extrot på avslutande The Cause And Solution, klädsamt draperad i kvinnlig stämsång.

När det är dags att summera intrycken känner jag mig därför kluven. Rent låtmaterialmässigt håller skivan skapligt hög klass (även om det för all del är en liten bit kvar till besläktade THE HAUNTEDs höjder) med ett par riktigt starka toppar. Tyvärr är det bandets hjärtefråga, det äkta soundet, som utgör det största sänket vid betygsättningen, då jag inte helt kan ha överseende med det lite tunna intryck produktionen ger. Gör om gör rätt på den punkten, så kan det hända grejer – de erforderliga riffkvalitéerna finns i rätt stor utsträckning redan där.