Obscurity
"Tenkterra"

Antal röster: 37

Läst: 1557ggr | Kommentarer: 1 | Inlagd: 2011-01-01

Vacker och elak konceptplatta om tysk historia
Min första tanke när jag läser att OBSCURITY (som trots att "Tenkterra" är deras fjärde fullängdare är en för mig ny bekantskap) är ett tyskt band som lirar melodisk black metal är inte alltför smickrande. Särskilt skeptisk blir jag när jag inser att "Tenkterra" är en konceptplatta om keltisk historia från 200 B.C. till 800 A.D., och något om ostbågesmuliga fingrar och avslagen folköl svävar igenom mitt sinne. Det skall dock visa sig att det enda som är ostigt är mina egna fördomar. OBSCURITY dukar nämligen upp en förnämlig platta i gränslandet mellan black metal och melodisk döds, där balansen mellan rivig aggression och sorgsen elegans är utsökt. Ena stunden bär frenetiska blastbeats fram energisk skriksång (på tyska, vilket faktiskt gör sig utmärkt i sammanhanget) och i nästa möts lyssnaren istället av avgrundsdjupa vrål över vackert arrangerade, mollklingande gitarrslingor.

Särskilt väl tycker jag att anrättningen fungerar i inledande Keltilwald och tredje spåret Keldgau, två låtar vars råa men snygga driv bitvis påminner om NECROPHOBIC. Även mer renodlade black metal-spåret Germanicus' Rache orsakar ett gillande flin, precis som tunga avslutningen Bergischen Hammer, vars eleganta gitarrslingor bitvis uppvisar hitkvalité. Avslutningsvis förtjänar det vackra akustiska breaket i Tenkterer stilpoäng. Jag är – vilket kanske märks – på det hela taget klart charmad av OBSCURITY och deras konceptplatta. Under några veckors flitigt lyssnande har jag funnit att verket passar bra både som meditativ ljudfond till vinterns kalla mörker, och som musikalisk svärta för de stunder man vill umgås med sina inre demoner. Plattan beskriven med tre ord? Vacker, elak och stark.

Namn: BiblioteKarin | Datum: 2011-01-01 18:18:19

En hel del likheter i ljudbilden med likaledes tyska AKREA http://werock.se/Recension/visarec.php?id=275 men inte riktigt lika vassa, enligt min åsikt.