Moi Dix Mois
"D+Sect"

Antal röster: 27

Läst: 1363ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-01-01

Moi Dix Mois - D+Sect
MOI DIX MOIS är ett band som för mig förknippas med en massa härliga minnen då det är ett gammalt favoritband. Att ett nytt album äntligen skulle släppas efter drygt tre år med ganska stor tystnad från bandet i fråga satte minst sagt fart på mig och resulterade i att jag kastade mig över den nya skivan, "D+Sect".

För den som inte är insatt så är MOI DIX MOIS ett japanskt band (och delvis soloprojekt) styrt av gitarristen och kompositören Mana, känd för sin androgynitet och något mystiska image. Musiken kan som bäst beskrivas som en form av goth metal med inslag av körer, orglar, cembalo och så vidare. Dessa instrument kombinerade med en mörk sångröst, gitarr, bas och trummor skapar MOI DIX MOIS ganska unika sound.

"D+Sect" inleds med det storslagna spåret In Paradisum som definitivt fångar lyssnarens uppmärksamhet och kastar oss in i fartfyllda The Seventh Veil som utan tvekan gör mig alldeles fjantigt nostalgisk. Jösses vad jag saknat Manas kompositioner! De kommande fyrtio minuterna bjuds jag på musik typisk för MOI DIX MOIS, med några överraskningar här och där. Exempelvis Dead Scape med sitt industriella sound och basgång som gör mig alldeles fnittrigt gladlynt.

För ett gammal fan som jag är detta riktigt uppfriskande. Det känns som en blandning av de två äldsta albumen "Dix Infernal" och "Nocturnal Opera" med något extra som är svårt att sätta fingret på. Dock tog det ganska många lyssningar innan skivan äntligen satt precis där den skulle, så den med lite för lite tålamod och som inte varit insatt i bandet i fråga kan detta albumet nog vara svårt att komma in i ordentligt. Därav det lite lägre betyget. Hur som helst är det ett toppenalbum i mina öron och jag kan inte göra annat än att hålla tummarna över att bandet får för sig att ge sig ut på europaturné snart igen...

/Ida Frisell