"Fiction"

Releasećr: 2007

Användarbetyg: 5.3/10
Antal röster: 64

Läst: 3020ggr | Kommentarer: 3 | Inlagd: 2007-05-05

Holmas recension

Knappt, om ens det, har Göteborgs dödspionjĂ€rer Dark Tranquillitys Ă„ttonde alster ”Fiction” hunnit landa i skivdiskarna förrĂ€n snacket börjar gĂ„. Det tisslas och det tasslas bland sĂ„vĂ€l gamla som nya metallhuvuden om Fiction och jag mĂ„ste sĂ€ga att jag Ă€r minst sagt nyfiken pĂ„ hur det kommer att lĂ„ta.

Hur lÄter det dÄ? Det Àr definitivt lite mer raka puckar Àn tidigare slÀpp, inte lika meckigt som det pÄ sina hÄll varit pÄ föregÄngarna. Keyboarden har fÄtt en lite tydligare roll, dock alltid pÄ rÀtt sida staketet för att klara sig frÄn det livsfarliga och oÄterkalleliga Children of bodom-stupet ner till en sÀker och illaluktande död. DT-puritanerna lÀr vÀl diskutera med övriga intressenter huruvida sÄngaren Mikael Stanne skall hÄlla sig till sitt trygga growlande, eller om det Àr OK att blanda in lite ren sÄng. SjÀlv anser jag defintivt att hans rena röst hÄller mÄttet numer (Hör sjÀlv pÄ fantastiskt hookiga gothrökaren Miserys Crown, Ärets bilÄkarlÄt alla kategorier), men man gör nog bÀst i att som nu lÄta tyngdpunkten ligga pÄ hr Stannes föredömliga growl.

Personligen hade jag kanske förvĂ€ntat mig lite mer musikalisk utveckling frĂ„n tidigare Damage Done, vidare via Character, men i Ă€rlighetens namn sĂ„ hĂ€r med nĂ„gra veckor tillsammans; Varför? SĂ„ lĂ€nge som DT lever och producerar sĂ„ högklassig och relativt mĂ„ngfasetterad metal som pĂ„ ”Fiction” sĂ„ Ă€r det nog bara till att kapitulera och inse att brist pĂ„ stĂ€ndig utveckling i detta fall Ă€r ett lyxproblem jag klarar att leva med. Faktum kvarstĂ„r ju. Ibland Ă€r det sĂ„ gott som blackmetal-tendenser (”Inside the particle storm” drar lĂ„ngsamt ner lyssnaren i ett nattsvart hĂ„l), ibland lĂ„ter man som ett frustrerat och stĂ„nkande Paradise Lost (Tidigare nĂ€mnda ”Misery’s Crown” Ă€r goth at its finest till och med för allehanda singelköpare), och ibland lĂ„ter man mer Göteborgsk (Visst hade vĂ€l ”Terminus” kunnat vara ett av In Flames mer aggresiva spĂ„r?).

Som recensionen inleddes sĂ„ har det varit mycket snack och press runt denna platta, och jag skulle inte finna det omöjligt att detta blir DT:s lite mer publika genombrott. En 9:a fĂ„r ”Fiction” i alla fall av WeRock.se.

BĂ€st: De flesta. Även om ”Inside the particle storm” sticker ut lite mer.

/Holma

Tomczeks recension
Det kan likvĂ€l faststĂ€llas pĂ„ en och samma gĂ„ng. Dark Tranquillity misslyckas aldrig att leverera kompromisslös hĂ„rdrock. Det Ă€r egentligen bara en frĂ„ga om hur bra deras alster Ă€r. Bandet har en sĂ„dan hög lĂ€gstanivĂ„ att det borde finnas en alldeles sĂ€regen bedömningsskala för enbart dem dĂ€r en etta betyder ”mycket bra” och en tia blir till ”suverĂ€nt/extraordinĂ€rt” eller annat valfritt superlativ. Precis som det stĂ„r att finna i instruktionsböckerna till mobiltelefoner att ”drifttiden kan variera” likasĂ„ kan denna metod applicerad pĂ„ de svenska kungarna av melodiös döds. ”Betyget kan variera”, dock handlar det om siffror i det yttersta toppskiktet, inget annat.

”Fiction” Ă€r kort och gott ett bevis pĂ„ vart bandet stĂ„r musikaliskt i dagslĂ€get. DĂ€r föregĂ„ngaren ”Character” drevs mer av enkelspĂ„rig frenesi och aggression Ă€r ”Fiction” ett dynamiskt resultat av kĂ€nslostĂ€mningar och empati, skapad av kĂ€rlek för genren. Spontant sagt kĂ€nns det som om denna skiva Ă€r den rĂ€ttmĂ€ttiga uppföljaren till ”Damage Done”. Mixen har flyttats frĂ„n sedvanliga Studio Fredman dĂ€r bandet huserat sedan begynnelsen till den renommerade dansken Tue Madsens Ant Farm Studios. Det mĂ€rks en skillnad direkt tĂ„ls att pĂ„pekas. Trummorna lĂ„ter mer organiska och levande Ă€n nĂ„gon annan produktion tidigare tillĂ„tit. Samtidigt har basen framhĂ€vts ytterligare ett steg vilket bidragit till en fetare och tyngre hĂ„rdrocksproduktion. Tydligast blir det nĂ€r öppningsspĂ„ret ”Nothing To No One” stĂ€ms av med en tung basgĂ„ng bara för att fortsĂ€tta sitt korstĂ„g mot förintelse nĂ€r Stanne för första gĂ„ngen tar ton pĂ„ denna skiva. ”Terminus (Where Death Is Most Alive)” har en syntslinga som hĂ€mtad frĂ„n 2000 Ă„rs elektroniska ”Haven”. Faktiskt gĂ„r det att skönja en blandning och Ă„tergĂ„ng till Dark Tranquillitys backkatalog lite varstans pĂ„ ”Fiction”. ”Misery’s Crown”, som med sitt simpla arrangemang och struktur sitter som gjuten i örat pĂ„ lyssnaren med sin rena sĂ„ng och pĂ„minner mycket om 1999 Ă„rs ”Projector”. Vidare har vi ”Inside The Particle Storm” som mĂ„ste vara det mest ondskefulla bandet nĂ„gonsin gjort. Med brutal aggression tacklar Stanne det mörka temat som genomsyrar hela lĂ„ten. Episka och nedstĂ€mda gitarrer bidrar till ett ljud som skulle kunna ha skapats i en fjĂ€llstuga, nĂ„gonstans i de norska urskogarna. Det flertalet blastbeats som Ă€r sporadiskt utspridda pĂ„ skivan bidrar till intrycket.

Dark Tranquillity har tidigt i sin karriĂ€r visat att de inte kompromissar och inte följer trender utan kör pĂ„ i sitt eget spĂ„r. Det mĂ€rks tydligt dĂ„ den nuvarande trenden med ren sĂ„ng i lĂ„tarna kan hittas hos vilken artist som helst anno 2007. Visst, du finner samma rena sĂ„ng pĂ„ ”Fiction” men hĂ€r fyller det sitt syfte, att leverera kĂ€nslor och bidra till ökad atmosfĂ€r. Lyssna bara pĂ„ ”The Mundane And The Magic” för att bilda dig en uppfattning. Det episka budskapet som Stanne frammanar tillsammans med sin kvinnliga gĂ€st framtonar vikten av att spela sina kort rĂ€tt.

2007 Ă€r ett Ă„r dĂ€r det haglar bra slĂ€pp och dĂ€r föregĂ„ngaren inte nĂ„dde Ă€nda fram utan snubblade pĂ„ mĂ„llinjen, verkar det som om Dark Tranquillity kommer slĂ„ss om Ă„rets bĂ€sta skiva, Ă€nda fram till det sista. ”Fiction” Ă€r ett styrkebesked om inget annat.

/Tomasz Swiesciak

Läs även:
Intervju med Mikael Stanne - Dark Tranquillity

Namn: BiblioteKarin | Datum: 2007-09-24 21:25:54

Årets bĂ€sta? Inte alls omöjligt. FörstĂ„r bara inte varför det envisas med att \"Inside The Particle Storm\" Ă€r \"ondskefullt\", \"mörkt\" och \"ett nattsvart hĂ„l\". Vad annat Ă€n ren kĂ€rlek till livet kan skapa en sĂ„dan lĂ„t?
Namn: Tyrgrim | Datum: 2007-09-26 16:48:06

Tung platta, oerhört tung. Och elak som fan.

LÀttlÀsta recensioner ocksÄ, sÄnt gillar jag. :)