Desultory
"Counting Our Scars"

Användarbetyg: 1.7/10
Antal röster: 20

Läst: 1447ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-02-01

Desultory - Counting Our Scars
Som den unga man jag är – 25 år i augusti; jag har lite småångest – får jag erkänna att jag aldrig hade hört talas om DESULTORY före ”Counting Our Scars” såg dagens ljus i slutet av förra året. Så om alla gamla death metal-rävar ursäktar så ska jag dra lite basic-information om Stockholmsbandet:

DESULTORY startade verksamheten redan 1989, släppte ett antal demos innan de 1993 utgav sin första skiva, ”Into Eternity”. Året efter kom uppföljaren ”Bitterness” och bandet hyllades för sin melodiösa döds som låg i närheten av ENTOMBED och DISMEMBER. 1996 släpptes sedan tredje skivan ”Swallow The Snake”; en skiva som bröt helt mot den tidigare inriktningen och sågades vid fotknölarna. DESULTORY går i graven året efter.

Så stod det då plötsligt 2010 i almanackan och ”Counting Our Scars” avtäcks i det becksvarta höstmörkret. Skivan satte sig tidigt hos mig, så pass väl att jag lät den knipa en plats på min årsbästalista. Nu, sådär en månad senare, när plattan snurrat otaliga gånger till är jag bombsäker på att jag handlade rätt när jag lät den var med där.

In A Cage inleder med ett mäktigt driv och klara nickningar mot den gamla goda tidens svenska death metalscen. Titelspåret och This Broken Halo stoltserar med rent fantastiska refränger. The Moment Is Gone är härligt tillbakalutad utan att förlora i tyngd på något vis och skivans förnämsta stund står den monumentala Ready To Bleed för – melodislingan får mig att tänka på ett mer sargat och mindre perfektionistiskt DARK TRANQUILLITY. Klas Morberg besitter dessutom en underbar stämma, någonstans i gränslandet mellan growl och skrik, vilket passar musiken galant och ser till att låtarna växer ännu ett snäpp.

Någonting inom death metal som vanligen irriterar undertecknad är att det känns som dagens band mest är ute efter att skriva det coolaste riffet, spela takter så komplicerade att MESHUGGAH skulle rygga undan eller försöka konstruera ihop ett solo så obegripligt att det skulle ge Steve Vai hjärtklappning. Mitt i all detta glöms låten bort. DESULTORY är i detta avseende inget annat än en skänk från ovan. Här handlar det oavkortat om låten. Inga ambitioner att bevisa hur tekniskt duktiga musiker man är finns i sikte. Varenda riff, melodislinga och trumfill har ett syfte – att göra låten så bra den kan. ”Counting Our Scars” är något så unikt som en fullständigt prestigelös skiva i ordets allra bästa bemärkelse.

DESULTORY återkommer efter fjorton år i glömska och visar precis var skåpet ska stå. Vad som imponerar mest är att de gör det utan att ge sken av att behöva bevisa någonting.

/Jonas Andersson