Lazarus A. D.
"Black Rivers Flow"

Antal röster: 30

Läst: 1656ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-02-01

Lazarus A.D. - Black Rivers Flow
När ”The Onslaught” dök upp för fyra år sedan var det många som förbehållslöst dyrkade den thrashattack LAZARUS A.D. stod för på den skivan. Ni vet ju själva att thrash metal i mycket stor utsträckning handlar om att ändra på så lite som möjligt från den musiken som dök upp i Bay Area området i början på 80-talet i form av METALLICA, SLAYER och TESTAMENT samtidigt som man inte får framstå som totalt bakåtsträvande. Just detta lyckades LAZARUS A.D. väldigt väl med på sitt debutalbum som mest påminde om just TESTAMENT men ändå bjöd på några riktigt välskrivna låtar. När nu uppföljaren är på gång är därför förväntningarna ganska uppskruvade, så även hos mig.

Därför är det bittert att konstatera att ”Black Rivers Flow” inte lever upp till förväntningarna. Graden av variation är större än på debuten som hade en akilleshäl i att musiken var ganska monoton bitvis. Detta är såklart bra, men det bandet gjort galet i mina öron är att man istället för att renodla de bra elementen från debuten reducerat sig själva till att spela betydligt långsammare - och spela dessa partier med en ruskig autopilotkänsla som gör att jag bara skakar på huvudet åt hur fruktansvärt lamt det låter. Det saknas visserligen inte ljuspunkter, men dessa är så utspridda i ett låtmaterial vars mähäighet är rent påfrestande att man knappast noterar dem.

Spelmässigt låter det bra - bandets problem ligger inte i att man inte kan spela bra, inte heller i produktionen som är riktigt bra, utan i de synnerligen svaga låtarna som endast renderar en axelrycking från mig. Jag hoppas verkligen att LAZARUS A.D. rycker upp sig till nästa platta, för ”Black Rivers Flow” lyckas inte lyfta sig över medelmåttighetens nivå.