Korpiklaani
"Ukon Wacka"

Användarbetyg: 0.8/10

Läst: 1478ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-02-01

Korpiklaani - Ukon Wacka
Ett av Finlands mest kända folk/pagan metal-band är tillbaka efter drygt två år med det nya albumet "Ukon Wacka". Namnet sägs komma från "en hednisk offerritual, på vilken en viss sorts öl flödade rikligt". Det är väldigt typiskt för bandet i fråga att blanda folkliga instrument, sägner och så inte minst en jädra massa hyllande av alkohol på det ena eller andra sättet i sin musik. Personligen tycker jag att detta ger bandet en viss charm, trots att jag är nykterist... Hur det egentligen går ihop kan man fråga sig. Hur som helst tenderar många att se bandet och deras musik som ett stort skämt. Synd, tycker jag, då man missar en massa trevliga melodier. Musik måste väl ändå inte alltid vara gravallvarlig för att vara bra?

Den som tidigare är familjär med KORPIKLAANI kommer genast känna igen sig i det energifyllda "Ukon Wacka" som får mitt humör att ligga på topp genom i stort sett hela genomlyssningarna. Päät Pois Tai Hirteen är definitivt det första spåret som verkligen får mig att vakna till och som återuppväcker det typiska humör KORPIKLAANI uppmanar till. Gott humör, glimten i ögat och allt det där. Ju fler genomlyssningar jag gav skivan desto mer tyckte jag om den - och desto mer stod låtarna ut från varandra. Exempelvis har Tuoppi Olta ett riktigt härligt intro innan sångaren Jonne Järvelä tar över med sin karakteristiskt raspiga röst. Sen får vi inte glömma låten Tequila som är en hyllning till bandets central- och sydamerikanska fans, och titelspåret Ukon Wacka. I det stora hela har KORPIKLAANI gjort ännu en kul skiva som nog kommer gå varm hemma hos deras fans.

/Ida Frisell