"What Silcence Hides"

Betyg: 10/10

Användarbetyg: 2.9/10
Antal röster: 21

Läst: 2480ggr | Kommentarer: 2 | Inlagd: 2011-02-01

Dreamshade - What Silence Hides
Schweiz, landet som vanligtvis förknippas med gediget urmakeri, choklad och ost vars odörer närmare kan beskrivas som en veckas gammal fotsvett, har hitintills inte gjort mycket väsen av sig i metalkretsar. Ett faktum som kommer ändras inom kort genom sextetten DREAMSHADE. 2008 släppte de en kritikerrosad, självfinansierad EP och blev förra året upplockade av Spinefarm/Universal som nu släpper deras debut album ”What Silence Hides”.

EPn ”To The Edge Of Reality” var synnerligen lovande men den utveckling som DREAMSHADE har genomgått på drygt två år är en beundransvärd prestation. Melodisk death metal med en aning progressiva inslag, där grabbarna verkar ha riktat blickarna norrut efter musikalisk inspiration. Stundtals hörs influenser från både göteborgska DARK TRANQUILLITY samt skånska SKYFIRE. Att låta sig influeras och göra något helt eget är ovanligt, att dessutom göra det redan på sitt första album är en betydligt större bedrift. Albumet inleds med titelspåret, en stark öppninglåt som tydligt demonstrerar vad som komma skall. I As Serenity Falls hörs ett fett blastbeatsparti och en oförglömlig refräng som drivs av simpla gitarrmelodier. Hela plattan utsöndrar en uppsjö av låtarrangemang, krossande riff samt en myriad av vackra melodier som ger ordet melankoli en ny innebörd.
En av albumets höjdpunkter finns i spåret Wide Awake som inleds med en grymt intagande melodislinga som efterföljs av en riffkaskad och ett break där trummisen Serafino Chiommino får utrymme att demonstrera sina talanger. Miles Away, albumets längsta spår, byggs upp med det ena riffet mer klockrent än det andra. Gitarristerna Fernando Di Cicco och Rocco Ghielmini utnyttjar till fullo användandet av gitarrstämmor och keyboardisten Rawirak Pellegrini får refrängen att lyfta med en imponerande snygg pianoslinga. Allt i perfekt symbios till Iko Castellis läckra growlande. I Erased By Time hörs tydliga influenser från den göteborgska metalskolan med än en gång vackert arrangerade tvåstämmiga gitarrer.

”What Silence Hides” utstrålar genuin spelglädje, att bandet lever och andas DREAMSHADE dygnet runt. Detta återspeglas i musiken vilket gör att varje ton förmedlas med en överväldigande känsla av brinnande engagemang. DREAMSHADE har förstått poängen med ett material som varierar i tempo och sinnesstämming, vemod varvas med aggressivitet och upprymdhet, allt för att undvika stagnation i låtarna. Låten Wide Awake släpptes på nätet redan i höstas och det dröjde inte länge förrän jag insåg att jag kommit över något speciellt. Därefter följde en lång väntan som kändes som en smärre evighet på att få höra hela albumet. ”What Silence Hides” är en bland de starkaste debuter jag hört. Den uppvisar ett imponerande rutinerat intryck med tanke på merparten av medlemmarnas unga ålder samt att bandet bara existerat i fem år. Världen ligger för DREAMSHADEs fötter.

Namn: JonteRoyal | Datum: 2011-02-01 23:07:58

Efter två lyssningar av skivan är jag nästan
beredd att hålla med dig. Kanske inte vill