Intronaut
"Valley Of Smoke"

Användarbetyg: 0.7/10
Antal röster: 23

Läst: 1789ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-02-01

Vem behöver droger när det finns INTRONAUT?
Läkaren lyser i mina ögon med sin pennlampa. Skenet är starkt, men det kommer ingen pupillreaktion. Han släcker lampan och rynkar bekymrat sin panna. Läkaren vänder sig mot mina anhöriga och frågar: "Det här är möjligen en känslig fråga, men vet ni om han nyttjar några droger? Hjärnröntgen visar på förhöjd aktivitet, men han är helt okontaktbar och svarar inte på stimuli". Jag betraktar scenen som från ovan, aningen utanför mig själv, oförmögen att påverka skeendet. "Nej", svarar mina anhöriga, "men när vi hittade honom hade han hörlurar på sig och det här låg bredvid honom". De håller fram CD-fodralet till INTRONAUTs "Valley Of Smoke". Läkaren bleknar och vacklar bakåt, uppenbarligen hårt tagen av synen. "Det… det är kört", mumlar han och ruskar klentroget på huvudet.

Nja, riktigt så gick det väl inte till, kanske, men låt det inte förekomma några tvivel: den musikaliska resa INTRONAUT bjuder på är oerhört introvert, meditativt flummig och komplex. Den kanske inte försätter någon i trance fullt så bokstavligt som jag beskrev ovan, men närapå. Kalifornierna låter en fullkomlig flodvåg av intrikata arrangemang och subtil elegans skölja över lyssnaren. Efter ett tiotal genomlyssningar upptäcker jag varje gång fortfarande nya detaljer som berör eller intresserar. Lyssna till exempel på taktlekarna i inledande Elegy, det vansinnigt jazziga trumspelet signerat Danny Walker i Above, den råa energin i Sunderance eller den avancerade fraseringen på basen i vackra Core Relations.

Egentligen är det ett omöjligt uppdrag att i ord beskriva INTRONAUTs musik. Visst, det går att lämna referenser till band som ISIS, CASPIAN och BARONESS, men det vore lite som att försöka beskriva en klassisk italiensk vaniljglass med termer som "kall", "vit" och "mjölkig". Alla referenser stämmer, men det säger egentligen inte så mycket om den faktiska smaksensationen. Den bästa rekommendationen är helt enkelt denna: lyssna själva. Några av er kommer förmodligen att förbli oberörda, för så pass distinkt personlighet har INTRONAUT, men vissa av er kommer att hänföras till närmast andlig nivå. Våga göra resan och se vilken av destinationerna ni hamnar på!