Användarbetyg: 0.1/10
Antal röster: 24

Läst: 1537ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-02-14

Architects - The Here And Now
BRING ME THE HORIZON släppte förra året ”There Is A Hell...” - en skiva som var precis den vitamininjektion den urvattnade metalcore-genren var i desperat behov av.

Bara några månader senare släpper nu turnékamraterna, Brightonbaserade ARCHITECTS, sin ”The Here And Now” - en skiva som är det absolut sista den urvattnade metalcore-genren behöver.

BMTH vågade med sitt senaste släpp att vidga vyerna, de vågade tänja på gränserna för vad som var acceptabelt inom genren och de lyckades baka ihop en sammanhållen och naturlig skiva, trots att inspirationen kom från allehanda håll. ARCHITECTS verkar ha ambitionen att vilja göra samma sak men i deras fall blir utgången till inget annat än en urvattnad disktrasa.

Precis som med liknande band är det inget direkt fel på de olika beståndsdelarna. Verserna bärs ofta upp av ett driv som ligger nära BLINDSIDEs ettrigare stunder (i inledande Day In Day Out är det allra tydligast) och det låter skitbra. Tråkigt nog varar detta sällan längre än några sekunder innan det ska brytas av mot väna poprefränger – som i sig inte alltid är så dåliga men i sammanhanget blir till en böldpest på en annars rätt frän och röjjig hard-/metalcore. Hela skivan är dessvärre en stilstudie i denna sammanblandning och även om de flesta låtarna innehåller vissa bra partier faller ändå allt platt till marken då de alltid är för korta. Heartburn sticker ut på denna skiva, men eftersom den drar tankarna mot gråtvänliga collegeamerikaner innebär inte det något positivt i någon mening.

Se det här lite mer som en innehållsförteckning än en recension. Gillar ni den blandning jag beskriver i stycket över kommer ni älska skivan. Personligen fungerar det inte på något vis och jag kan bara rekommendera alla att hålla sig så långt borta som det bara går.

/Jonas Andersson