Cavalera Conspiracy
"Blunt Force Trauma"

Användarbetyg: 0.9/10
Antal röster: 40

Läst: 1787ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-03-01

CAVALERA CONSPIRACY - "Blunt Force Trauma"
En gång i tiden var SEPULTURA ett av de största namnen inom hårdrockens värld. Gruppen från Brasilien hade något alldeles eget, och prånglade ut mästerverk på löpande band under en period. Medlemmarna Andreas Kisser, Max Cavalera, Igor Cavalera och Paulo Jr verkade ha ett speciellt flow i samband med skivor som ”Chaos A.D”, ”Beneath The Remains” och ”Roots”. Efter den sistnämnda plattan hände dock något, och frontmannen Max Cavalera lämnade gruppen för att starta sitt eget projekt SOULFLY. Han ersattes av Derrick Green, och sen den dagen har de båda grupperna visserligen nått framgång på var sitt håll – men aldrig i samma utsträckning som tidigare. Så småningom skulle även hans bror Igor hoppa av, och jag skulle vilja påstå att sedan den splittringen är ett återförenande av glansdagarnas SEPULTURA en av de önskningar som står högst på metalfansens lista varje jul. Det har inte hänt ännu, och framtiden får utvisa om det någonsin kommer att ske.

Istället kan man faktiskt trösta sig med bröderna Cavaleras sidoprojekt CAVALERA CONSPIRACY! Bandet startade inspelningen av debuten ”Inflikted” under sommaren 2007, med en rätt speciell sättning. Förutom bröderna Cavalera hade man sällskap av Marc Rizzo från SOULFLY på gitarr och Joe Duplanter från GOJIRA på bas (märkligt nog, eftersom han egentligen är gitarrist och sångare!). Den sistnämnda har sedan dess fokuserat på sitt eget band och är ersatt av Johny Chow, och i slutet av mars är det nu dags för den andra plattan ”Blunt Force Trauma”. Receptet är likadant – thrash med ”SEPULTURA-driv” – och om man med några få punkter ska sammanfatta skivan så blir det:

• ”Blunt Force Trauma” är en naturlig fortsättning på ”Inflikted”, men något bättre.
•Variationen är lite större på andra plattan än den första
•På knappa 35 minuter smiskar CAVALERA CONSPIRACY vad SOULFLY åstadkommit på bra länge. Är det inte dags att lägga ner SOULFLY till förmån för det här nu?

Vad kan man då säga om låtarna? Inledningen är faktiskt lite trist, tycker jag. Det är klassisk Max Cavalera-rak thrash som kanske följer mallen lite för mycket, även om varken Warlord eller Torture faller ur ramen. Sen blir det intressantare. I Speak Hate bjuder på ett råskönt stick, Gjengkis Khan svänger våldsamt och låtar som Burn Waco, Target och Killing Inside har utstickande kvalitéer. Titellåten ligger som sista spår och är en fin summering av skivan. Det får mig till och med att tänka en tanke om legendarernas återförening. Kanske behövs ingen återförening av SEPULTURA? Det namnet betyder grav på portugisiska, och det kan ju faktiskt vara så att den svunna tiden ska få stanna begravd. CAVALERA CONSPIRACY lovar nämligen så pass gott att de mycket väl kan fylla eventuella tomrum som kvarstår!

Bästa Spår: Gjengkis Khan