Deicide
"To Hell With God"

Användarbetyg: 1.2/10
Antal röster: 21

Läst: 1633ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-03-01

DEICIDE - "To Hell With God"
Det var ganska länge sedan som jag och DEICIDE hade en bra, fungerande relation. Innan de släppte mästerverket ”The stench of redemption” hade jag helt gett upp. Efterföljande skillsmässoskildring, ”Till death do us part”, var inte alls lika bra, även om den hade sina poänger. Jag var alltså fylld av hopp men ändå realistisk: det skulle kunna vara en ny skitskiva. De har släppt ganska många skitskivor efter den fantastiska "Once upon the cross".

In med skivan i stereon. Play.

To hell with god (först låten alltså) är en DEICIDE-hit då DEICIDE är som bäst. Jag golvas. Med ett fånig flin försöker jag hämta mig, men det går inte. Skivan är inte lika bra som "The stench of redemption"-skivan, men den är tillräckligt bra för att vara ett av DEICIDEs bättre alster. Det låter DEICIDE om det, men det är inte alls en skiva som stängt sina öron för omvärlden, här finns progression - stagnation verkar vara ett ord som bandet bara vänder sig emot och tillber ibland. Med andra ord, de har förvaltat varumärket DEICIDE väl denna gång.

Jag har läst otaliga intervjuer där den korsbrännmärkte sångaren förklarar dåliga släpp med att skivkontrakt skulle fullföljas. Jag tycker att det är en ganska knepig väg att gå, de som gillar bandet stannar kanske inte kvar om de håller på att släppa skitskivor bara för att de inte är nöjda med kontraktet.

Med det sagt är "To Hell With God" en death metalplatta som det svänger om. Efter golvningen med To Hell With God får vi en thrashig/meckig inledning på andra låten Save Your, som övergår i ett jävla rens. Magnifikt! DEICIDE då de är som brutalast. Musikaliskt känns bandet allt mer kvalitativt; där somliga har haft svårt för Ralph Santollas solospelande är jag å min sida skitnöjd med killen. Han spelar ju snyggt! Att lyssna på talanglösa Kerry King-kopior har jag redan gjort i snart 20 år.

Steve Asheim behandlar trummorna tightare än… någonsin, skulle jag vilja påstå. Sångmässigt är DEICIDE alltid att räkna med. Det finns nästan ingen som har samma brutalitet i rösten som Glen, och det är inget som slutat att gälla i och med den här skivan. Gillar man DEICIDE är detta en säker investering. Gillar man Floridainspirerad death metal, ja, då är det också en säker investering. Det kan vara en blivande klassiker, vi får se vad tiden gör med skivan.

/Fredrik Degerström