Bloodbound
"Unholy Cross"

Användarbetyg: 3.8/10
Antal röster: 52

Läst: 1817ggr | Kommentarer: 1 | Inlagd: 2011-03-17

Bloodbound - Unholy Cross
För att kunna sätta in BLOODBOUNDs fjärde släpp ”Unholy Cross” i sitt rätta sammanhang krävs en liten historisk tillbakablick. Gruppens debut ”Nosferatu” kom 2006 och bjöd på härlig power metal med många åttiotalsreferenser. Den var något ojämn, men innehöll ett par riktigt starka låtar. När sångaren Urban Breed lämnade skutan uppstod viss oro bland fansen. Breeds ersättare, tyske Michael Bormann, bidrog emellertid i allra högsta grad till att uppföljaren ”Book of the Dead” blev ett riktigt mästerverk. När WeRocks skribenter för något år sedan skulle utse de tio bästa svenska metalskivorna genom tiderna placerade jag skivan på en mycket hedrande åttondeplats. Med Breed tillbaka bakom mikrofonen valde gruppen på tredje skivan ”Tabula Rasa” en annan musikalisk inriktning med betydligt fler moderna inslag.

Urban Breed har nu återigen lämnat gruppen och den nye sångaren heter Patrik Johansson (DAWN OF SILENCE). Sångarbyten kan ofta vara vanskliga, men Patrik gör verkligen inte bort sig. Hans röst låter lite som en blandning mellan BLOODBOUNDs två tidigare vokalister och passar definitivt in i gruppens nygamla sound. Redan efter inledande och utmärkta låten Moria står det nämligen klart att de modernare tongångarna är ett minne blott och att BLOODBOUND har återgått till sina power metal-rötter. ”Unholy Cross” är ett bra album med en gedigen produktion och starka låtar överlag. Allra bäst är tidigare nämnda Moria och den avslutande titellåten. Det finns inte mycket att klaga på när det gäller framförandet. Det lånas en del från IRON MAIDEN och väldigt mycket från BLOODBOUNDs två egna första plattor. Jämfört med kompositionerna på t.ex. ”Book of the Dead” känns låtarna emellertid inte lika högkvalitativa och minnesvärda och låtidéerna absolut inte lika fräscha. Jag är kanske onödigt gnällig, men jag vet ju å andra sidan vilka svindlande nivåer BLOODBOUND kan nå när allt stämmer.

”Unholy Cross” bjuder sammantaget på en stunds riktigt trevlig lyssning och betyget landar på en stark sjua. Om du ännu inte äger den fantastiska ”Book of the Dead” så är det emellertid denna som du bör införskaffa i första hand.

/Mats Manhammar

Läs även:
Recension av Tabula Rasa