Children Of Bodom
"Relentless Reckless Forever"

Användarbetyg: 1.1/10
Antal röster: 33

Läst: 1295ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-04-01

Children of Bodom - Relentless Reckless Forever
CHILDREN OF BODOM har alltid omgivits av en viss mystik, mycket tack vare deras namn taget från sjön Bodom, beläget i utkanterna av staden Espoo i Finland. Sjön blev notorisk 1960 när tre tonåringar brutalt mördades i värsta fredagen den trettonde stil, av en gärningsman som till dags dato fortfarande är på fri fot. Således ett passande namn på ett kvintett som blandar friskt från både thrash, death och black metal genren.

CHILDREN OF BODOM är ett av mina favoritband och min fascination för dem inleddes 1999 då jag hörde låten Silent Night, Bodom Night från albumet ”Hatebreeder”. De släppte det ena mästerverket efter det andra, men mitt intresse falnade i och med 2005 års ”Are You Dead Yet”, där merparten av tongångarna var en besvikelse. En smärre återhämtning gjordes med föregående släppet ”Blooddrunk” och nu är alltså CHILDREN OF BODOM tillbaka med sin sjunde studiogiv ”Relentless Reckless Forever”.

Albumet inleder överraskande starkt med låten Not My Funeral, en skapelse fylld med feta riff och catchiga melodier. Efterföljande Shovel Knockout lever upp till samma kriterier men kompletterar detta med att vara lite mer oförutsägbar. Roadtrip To Hell And Back börjar med en sjukt snygg melodislinga och fortsätter i sedvanligt manér med riffande i världsklass. Det är för det mesta bra, riktigt bra dessutom, men det blir tyvärr aldrig sådär utomjordiskt bra som de uppvisat otaliga gånger förut. Jag saknar den där känslan som infann sig när jag hörde Children Of Decadence eller Hatebreeder första gången, tidlösa låtar som man aldrig tröttnar på.

Alexi Laiho, gitarrvirtuos och CHILDREN OF BODOMs musikaliska hjärna samt frontfigur har även denna gång lyckats komponera en samling starka låtar. Framförandet är som vanligt felfritt, då resterande medlemmar är precis lika kompetenta på sina respektive instrument som Alexi. Det som saknas är det lilla extra, det som är svårt att sätta fingret på, det som får en att vilja sätta på albumet om och om igen. ”Relentless Reckless Forever” är ett starkt album men det nådde tyvärr inte upp till mina högt uppskruvade förväntningar.