Märvel
"Warhawks of War"

Användarbetyg: 1.3/10
Antal röster: 71

Läst: 1888ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-04-16

Superhjältar som sprider superglädje
Ett bandnamn som är taget från en serietidning om superhjältar, kitchigt extrautrustat med umlaut? Check. Scenkostymering i form av superhjältedräkter? Check. Ett musikaliskt uttryck som utgörs av luftigt lätt men samtidigt energisk rock 'n' roll? Check. What could possibly go wrong...?

"Allt eller inget", tänker du kanske som svar på ovanstående. Det senare alternativet ligger i så fall betydligt närmare sanningen. Gänget från Linköping / New York (du vet, det är knepigt det där med identiteter när man är superhjälte) levererar på nya släppet "Warhawks of War" nämligen en radda självklara sommarhits. Basen för deras verksamhet utgörs av klassisk sjuttiotalsrock, och bär drag av KISS och IMPERIAL STATE ELECTRIC. På den grunden bygger MÄRVEL till snygga detaljer influerade av bland annat tidiga QUEEN och BLONDIE, och även om låtmaterialet på sätt och vis utgörs av lättsamma bagateller är det synnerligen charmiga och fästande diton. Spår som Whispering Eye, A Hobby That Got Out Of Hand, The Effort och Beaten Path är samtliga givna ljudkulisser till sommarens otvungna sammankomster. Då har jag inte ens nämnt rökare som T.N.H. och Hello!, som garanterat gör det omöjligt att sitta still...

Mitt breda leende smalnar något under det fåtal spår på skivans andra halva som i jämförelse känns mindre vassa, däribland Killer Porn Dungeon (trots stilpoäng för titeln!) och Good Times, men försvinner aldrig helt. Skivan är alldeles för medryckande för det, och det finns därtill mer på pluskontot än bara låtskriveriet. Produktionen är snygg, och här och var gömmer sig effektiva och skamlöst publikfriande detaljer i form av handklapp, körtjejer och tamburinskak. Man blir helt enkelt genuint glad av "Warhawks Of War", och det känns tryggt. När superskurkarna tristess, grådis och vardag smider lömska planer, är det bara att rikta sökarljuset mot himlen, så kommer MÄRVEL till undsättning!