Poisonblack
"Drive"

Användarbetyg: 0.1/10
Antal röster: 41

Läst: 1538ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-05-01

Bikergoth?
Skall man tro Wikipedia (vilket kanske inte alltid är givet) spelar POISONBLACK "goth metal", vilket med tanke på att det är ett finskt band ger associationer till akter likt HIM, CHARON och SENTENCED. I det sista fallet finns det en uppenbar koppling, då sångaren / gitarristen Ville Laihiala innan SENTENCEDs splittring ingick i deras lineup. Bortsett från det är dock alla former av gotiska inslag tämligen sparsamt förekommande. Istället skulle jag säga att POSIONBLACK på nya given "Drive" har mer gemensamt med landsmän som LORDI, eller tuffrock modell BLACK LABEL SOCIETY. Visst, det finns här och var en uppenbar melankolisk nerv, men det anspelas mer på riff och groove än det gör på känslosamhet.

Hur långt räcker då denna inte fullt så typiskt finska approach? Jovars, det är inte så oävet. Produktionen signerad rutinerade Tue Madsen (som bland andra även jobbat med THE HAUNTED och SICK OF IT ALL) är svulstigt fyllig, och POISONBLACK känns solida och pålitliga i sitt hantverke. Några av spåren håller också riktigt god klass, som svettiga tunggung-pärlan A Good Day For The Crows, luftigt eleganta The Dead-End Stream, hitrefräng-försedda Sycophant och melankoliska From Now-Here to Nowhere. Den sistnämnda låten är för övrigt den enda som på allvar är så där pompöst, överdrivet känslosam på ett sätt som känns signifikativt för band från vårt östra grannland.

Övriga spår håller dock inte samma höga klass. Även dessa utgör för all del habil och helt okej hårdrock, men är inget som får fäste och gör ett permanent intryck. Bitvis blir jag därför en smula rastlös under mitt lyssnande, och det börjar klia i fingrarna att trycka fram till nästa spår. Eftersom hälften av spåren kan sägas passera utan vare sig tandagnissel eller förtjusta leenden, är det väl ungefär vad även skivan i stort gör. Absolut godkänt för POISONBLACK, alltså, men inte mycket mer...