Anchor
"Recovery"

Användarbetyg: 2.1/10
Antal röster: 40

Läst: 1714ggr | Kommentarer: 2 | Inlagd: 2011-05-01

ANCHOR - "Recovery"
Bra hardcore ska i min mening handla om mer än bara musik. Det ska finnas ett upproriskt sinne - en otyglad känsloström som vill mer än den nästan förmår - som kanaliserar ilska och vrede till en omstörtande kraft. Svenska hardcore-plutonen ANCHOR kan ses som ett skolexempel på hur det bör fungera i praktiken. På ”Recovery” spottar bandet ut orden om vikten av engagemang och medvetande i en värld hemsökt av apati och de gör det med en hybrid av hardcore, hederlig crossover och ett sjuhelvetes rock n' roll-ös som bakgrund. Tänk korsbefruktning av sentida DISFEAR, AGNOSTIC FRONT och HIGH ON FIRE så lotsas ni i en riktning som ger en viss fingervisning om musikens karaktär.

Självklart avnjuts ”Recovery” bäst i ett stycke men alla spåren på skivan står stadigt på egna ben, vilket bevisar just vilken gjuten samling kompositioner bandet lyckats få samman. Favoriter är svåra att välja men inledande Testament sätter en svårslagen standard med sitt smittande inledningsriff, Awakening imponerar med sitt blickande mot ENTOMBEDs mörka death n' roll och den i sammanhanget lugna No Love lämnar ett bestående intryck. Och sen ska vi inte förglömma Recovering vars refräng lär få NINE att lägga sig ner och tillbe.

Förvisso är förekomsten av breakdowns lite väl framträdande för att jag ska hylla ”Recovery” förbehållslöst, men då är jag petig. Hardcore av det här snittet, framförd på detta ypperliga vis, hörs allt för sällan i dagens musikklimat.

Köp!

/Jonas Andersson

Namn: Dr.X | Datum: 2011-05-01 21:58:36