Mayan
"Quarterpast"

Användarbetyg: 0.1/10
Antal röster: 45

Läst: 1192ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-05-01

MAYAN - "Quarterpast"
Mark Jansen, huvudsakliga låtskrivare i EPICA tillkännagav i början på förra året att han hade startat ett nytt band med två av sina forna bandkollegor i numera nedlagda AFTER FOREVER. Då jag är ett stort fan av EPICAs musik hade jag ganska höga förväntningar på detta album trots att jag aldrig varit mer än föga imponerad av AFTER FOREVER. MAYAN borde betraktas som ett all star-band då tre andra medlemmar från EPICA finns representerade därav sångerskan Simone Simons samt medlemmar från OBSCURA, REVAMP och SONS OF SEASON.

Det leveraras symfonisk death metal, med långt nedstämda gitarrer, gutturala vokala insatser varvat med stämningsfull mans- och kvinnosång. Detta är betydligt hårdare och mindre lättillgängligt än EPICA någonsin varit, men det mest uppenbara skillnaden är MAYANs nästintill totala avsaknad av starka låtar. I större delen av ”Quarterpast” känner jag nästan inget engagemang överhuvudtaget, skivan känns som en enda lång transportsträcka som aldrig vill ta slut, början och slut på låtar suddas på något sätt ut. Detta är naturligtvis inget gott tecken. Varje skiva förtjänar en ärlig chans och efter ett tiotal genomlyssningar blir bilden klarare med några få ljuspunkter. Konstigt nog verkar de ha placerat de starkaste spåren i slutet av albumet. Bite The Bullet som, efter ett fett melodiklingande introriff, har Henning Basse från SONS OF SEASON att tacka för att han driver låten med sin karismatiska sång. Även Celibate Aphrodite har en del passager som sätter sig, även här med sång av Henning Basse. Efter ett klassiskt intro brister War on Terror ut med ett riktigt fett riff och fortsätter intensivt med smakfulla övergångar och ett sjukt snyggt blastbeatsparti.

Det är varken fel på framförandet eller produktionen utan det är helt enkelt för intetsägande, enformigt låtmaterial och montont growlande som får denna skiva att fallera. Inte ens Simone Simons gudabenådade röstresurser kan hjälpa till att lyfta ”Quarterpast”. Jag kan inte annat än att spekulera i hur Nuclear Blast resonerade när de valde att släppa detta album. Det känns som att medlemmarnas forna bedrifter vägde tungt