Lake of tears
"Moons and mushrooms"

Releaser: 2007

Anvndarbetyg: 3.7/10
Antal rster: 29

Lst: 1529ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2007-05-06

Gothicmetalbandet Lake of Tears från Sverige har nu släppt sitt sjunde album sedan de bildades i början av 1990-talet. De splittrades år 2002 på grund av olika åsikter om hur bandet skulle låta. Det tog dock inte speciellt lång tid innan de enades och i slutet av 2003 var de igång igen och släppte albumet Black Brick Road.

Nya skivan Moons and Mushrooms känns lite mer metal och tyngre än de tidigare, men texterna är fortfarande sådär härligt melankoliska. Jag är dock inte speciellt förtjust i Daniel Brennares sångröst på denna skiva. Det låter som om DAD sångaren Jesper Binzer skulle sjunga i Sisters of Mercy, det skär sig. Jag är mer förtjust i hans sång på Black Brick Road. Å andra sidan gillar jag riffen och de monotona depprockstrummorna desto mer.

Första låten "Last Purple Sky" är en av de bästa på denna skiva med bra riff och sången passar rätt bra in på den. Nästa låt "Island Earth", med en suverän refräng, är min favorit med korsning av riktigt gamla hederliga depprockstoner och "nyare" depprock som Paradise Lost. "Like a Leaf" är en vacker ballad så deprimerande att den vore löjlig om den inte vore så bra. Sista låten "Planet of the Penguins" är lika konstig som sin låttitel. Här exprerimenteras det friskt med olika ljud och de sista 2 minuterna hör man bara något underligt "ploppande" ljud. Här börjar man genast tänka på konstiga svampar på månen.

/Liza