"The Beginning Of Times"

Releasećr: 2011

Användarbetyg: 1.6/10
Antal röster: 28

Läst: 1611ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-05-15

Amorphis - The Beginning Of Times
Det kĂ€nns relevant att nĂ€mna i sammanhanget, att vara objektiv och att bedömma ett verk efter dess egna premisser inte Ă€r sĂ„ lĂ€tt alla gĂ„nger. Speciellt dĂ„ ett band som AMORPHIS nĂ€stintill slĂ€ppte sitt starkaste album hitills i karriĂ€ren med förra alstret ”Skyforger”. TvĂ„ Ă„r har passerat men tro under inga omstĂ€ndigheter att AMORPHIS har legat pĂ„ latsidan, de har hunnit med tvĂ„ turnĂ©vĂ€ndor i Europa, en miniturnĂ© i Sydamerika och sist men inte minst har en live-Dvd samt en skiva med nyinspelat material frĂ„n de tre första albumen letat sig ut i skivdiskarna.

AMORPHIS Ă€r bandet som verkar ha en outtröttlig förmĂ„ga att prĂ„ngla ut hits pĂ„ löpande band, de anvĂ€nder sig uteslutande av finska nationaleposet Kalevala som inspirationskĂ€lla till sina texter och de frontas av en sĂ„ngare som kan growla likt en demon frĂ„n de djupaste avgrundsdjup samt besitter en sĂ„ngröst och scennĂ€rvaro i vĂ€rldsklass. Deras elfte studiogiv ”The Beginning Of Times” öppnar starkt med Battle For Light dĂ€r de lyckas oerhört bra pĂ„ att blanda starka melodier med lite hĂ„rdare partier som var mer pĂ„tagliga i början av deras karriĂ€r. Efterföljande Mermaid har en av de snyggaste inledningar jag hört pĂ„ lĂ€nge, en sjukt vacker melodislinga i kombination med bedĂ„rande sĂ„ng. Förmodligen skivan starkaste spĂ„r trots att sĂ„ngmelodin i versen stundtals kĂ€nns lite avig. My Enemy har en stenhĂ„rd vers som drivs av Tomi Joutsens growl och en mer melodisk refrĂ€ng prĂ€glad av hans karismatiska sĂ„ngstil. AMORPHIS har sedan starten varit influerade av nordisk folkmusik, detta faktum Ă€r vĂ€ldigt uppenbart i Song Of The Sage som stĂ„r ut i mĂ€ngden med sina minnesvĂ€rda melodier och snygga arrangemang.

Problemet med "The Beginning of Times" Ă€r att den ofta kĂ€nns lite som en blek kopia av sin föregĂ„ngare ”Skyforger”. Produktionen Ă€r inte lika vass, lĂ„tarna inte lika klockrena samt Tomi Joutsens sĂ„ng kĂ€nns inte lika övertygande som vanligt. Detta Ă€r egentligen en petitess för "The Beginning Of Times" Ă€r en riktigt grym platta. Det som drar ner betyget Ă€r helheten, för mĂ„nga lĂ„tar helt enkelt, det hĂ„ller inte hela vĂ€gen. Det kanske inte Ă€r rĂ€ttvist med det Ă€r ofta smĂ„ distinktioner som fĂ„r ett bra album att bli ett exceptionellt album.