"Passion"

Releasećr: 2011

Användarbetyg: 1.2/10
Antal röster: 44

Läst: 1689ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-05-15

NÀr man inte trodde att det kunde bli bÀttre...
Brittiska ANAAL NATHRAKH kan med lĂ€tthet rĂ€knas in bland de mest extrema banden som finns inom scenen, men bandet har alltid lyckats bibehĂ„lla mitt intresse genom att skriva verkligt starka lĂ„tar som visserligen blĂ€strar pĂ„ Ă„ det grövsta, men ocksĂ„ hittar de dĂ€r nyanserna i musiken som gör att man uthĂ€rdar de soniska uttrycken som fullkomligt vrĂ€ker in i trumhinnorna. Jag gillar starkt gruppens föregĂ„ngsplattor i form av ”Hell Is Empty, And All The Devils Are Here” frĂ„n 2007 och ”In The Constellation Of The Black Widow” frĂ„n 2009, och hade mycket stora förvĂ€ntningar pĂ„ Ă„rets slĂ€pp ”Passion”. En viss varning utfĂ€rdas – ”Passion” Ă€r en platta som det tar tid att komma in i – Ă€ven om man gillar grindcore sedan innan. Det tog mig runt 10 genomlyssningar innan jag började fĂ„ grepp om musiken.

Det börjar bra med Violenti Non Fit Inuria som inleds med rundgÄng och en mycket sparsmakad gitarr innan det verkligt tunga gunget drar igÄng. Jag uppskattar verkligen att ANAAL NATHRAKH har vett att inkludera svÀngigare, tyngre partier i det rens som bandets musik oftast bestÄr av. Men Àven nÀr det manglas som attan lyckas bandet bibehÄlla nÄgot av melodier, frÀmst genom V.I.T.R.I.O.L.s sÄng, och ofta parad med snygga gitarrstÀmmor frÄn bandets andre medlem Irrumator som Àven stÄr för basspelet samt programmeringen.

Det blir verkligt effektivt och suggestivt, och jag gillar det skarpt. GenomgĂ„ende Ă€r sĂ„ngen verkligt bra och det som lyfter plattan ytterligare ett snĂ€pp frĂ„n en redan hög nivĂ„. NĂ€r det skriks (och det gör det sĂ„klart ofta) gallskriks det sĂ„ att nackhĂ„ren reser sig, och det lĂ„ter rent fruktansvĂ€rt bra – faktum Ă€r att det Ă€r inte ofta man stöter pĂ„ sĂ„ngare som V.I.T.R.I.O.L. med ett sĂ„dant Ă„ngestladdat löd i stĂ€mman. Imponerande. Detta Ă€r musik nĂ€r den Ă€r precis det man vill att den ska vara; förödande i sitt uttryck, kompromisslös i sitt genomförande, och med ett blĂ€ndande slutresultat som spyr galla över mainstreammusik. I drivor.

Jag kan i stort sett bara anmĂ€rka pĂ„ en grej pĂ„ hela plattan – sĂ„ngen i Tod Huetet Uebel dĂ€r sĂ„ngexcesserna blir lite vĂ€l överdrivna sĂ„ att de skaver pĂ„ aningen fel sĂ€tt för att jag ska köpa dem. I övrigt Ă€r ”Passion” en fruktansvĂ€rt stark upplevelse – detta bör fĂ„ folk som gillar verkligt extrem metal att ivrigt skaka huvudet; det fick den sannerligen mig att göra.