"The Grand Voyage"

Användarbetyg: 1.9/10
Antal röster: 35

Läst: 1745ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-06-01

Klassisk sydstatsrock med stor spännvidd
– "Jänkarna hade svårt att fatta att det kom fem landsortssvenskar och spelade deras egen musik. I många fall bättre än dem själva."

Orden tillhör Anders "Andy" Persson, gitarrist i PERRY AND THE TRAVELLERS. Hur rätt har han då - kan man verkligen lira fläckfri sydstatsrock om man kommer från Karlstad, Värmland, Sverige...? Efter att ha lyssnat in bandets tredje fullängdare "The Grand Voyage", känner jag mig inte nödgad att protestera mot strängbändarens anspråk. Den totalt liveinspelade plattan erbjuder verkligen rock med genuin sydstatskänsla, och då snackar vi inte stoner á la CLUTCH, biker metal modell BLACK LABEL SOCIETY eller fläskig hårdrock av samma snitt som TEXAS HIPPIE COALITION. Nej, vi snackar alltså riktig old school sydstatsrock, med betoning på de sista fyra bokstäverna. Referenserna här stavas LYNYRD SKYNYRD, ALLMAN BROTHERS och – om vi nu skall jämföra med ett samtida band – ett något mildare BLACK STONE CHERRY.

Vissa av låtarna är trallvänliga och snygga men lättviktiga bagateller, så som Give A Little Romance, Bikini Campfire och The World Through My Eyes. Inte ens i dessa sina mindre starka stunder är Perrys resandefolk tråkiga att lyssna på, men det är när bandet tar ut svängarna som det verkligen händer grejer. Några spår är solida rockrökare med härlig nerv, som Walking On That Line, Stand Together och On The Edge, där särskilt den sista sticker ut i positiv bemärkelse. Allra mest till sin rätt kommer dock bandet när de skruvar ner tempo, dist och volym, och bjuder på mjukare tongångar. De diskreta countryvibbarna i All My Time är synnerligen behagliga, folksångaraktiga Run Run Run är len som den finaste 18-åriga bourbon, och kronan på verket heter Beautiful Place. Denna sorgliga och känslosamma ballad är det vackraste stycke musik jag hört i år, och när pianot kommer in har jag svårt att inte få en klump i halsen.

...eller vad fanken, låt oss skippa machoattityden och vara ärliga: jag får en klump i halsen, och när Anders Ahlm klämmer i under den sista refrängen blir jag även en smula fuktig i ögonen. Spännvidden på värmlänningarnas album är alltså lika stor som kvalitén är hög. Gillar du musik med associationer till ändlösa, dammiga motorvägar som under stekande sol skär genom guldröd ökensand? Eller föredrar du toner som passar till att kontemplera bitterljuva minnen i hammockens varsamt gungande famn? Oavsett vilket kan jag varmt rekommendera PERRY AND THE TRAVELLERS och deras "The Grand Voyage"!