Decapitated
"Carnival Is Forever"

Antal röster: 40

Läst: 1125ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-07-14

En stark återkomst
Det tog mig ett försvarligt antal lyssningar innan poletten trillade i när det gäller polska dödslegendarerna DECAPITATEDs återkomst på metalscenen i skivväg, ”Carnival Is Forever”. Att bandet har haft sin beskärda del av tragik är känt - trummisen Vitek dog som en följd av en olycka med en timmerbil när bandet var på turné i Ryssland, sångaren Covan skadades mycket svårt, och det är osäkert om han kommer bli helt återställd. Enda kvarvarande originalmedlemmen Vogg beslutade sig dock för att köra vidare efter en kortare sejour i VADER. Jag är väldigt glad att det beslutet togs, för detta är en verklig stark comeback.

Att musiken är något förändrad är kanske bara en logisk följd av gångna tiders händelser - här finns dock den tekniska ådran med verkligt meckigt spel, och en gitarrproduktion som känns igen från tidigare plattor. Men att begär att bandet skulle låta som på ”Nihility” hade varit för mycket begärt. Den plattan satte standarden för hur långt man kan driva bruk av dubbla bastrummor i en och samma låt, Spheres Of Madness samt hur mycket man kan pressa en produktion i min bok. Det finns ansatser till detta på ”Carnival Is Forever”, mest i låtar som The Knife och United som visar på fint tekniskt trumspel från Krimh och gitarrspel från Vogg som får håret på armarna att ställa sig rakt upp. Titellåten, en nästan nio minuter lång uppvisning i briljant låtskriveri är det som får vågen att tippa över till bandets fördel. Jösses vilken fullständigt underbar låt! Likadant är det med Homo Sum som lyckas förena en fruktansvärt tekniskt lir med sväng - det låter helt fantastiskt. Att produktionen är lika balanserad mellan ett hårt kompressordrivet gitarrljud och ett mer organiskt trumljud gillar jag också skarpt.

Det tar ett antal lyssningar, eller gjorde det för mig, att fatta precis hur bra ”Carnival Is Forever” är. Ha tålamod, skivan är lätt värd det. Välkomna tillbaka DECAPITATED!