Dimmu Borgir
"In sorte diaboli"

Releaser: 2007

Anvndarbetyg: 2.6/10
Antal rster: 47

Lst: 1431ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2007-06-11

Ett konceptalbum om medeltida religion, ett texthäfte där texterna är tryckta uppochner och spegelvända samt en medföljande spegel lär inte göra den sedvanlige Dimmu Borgir-fanatikern besviken. Bandet är måna om att spela på sina blackmetal-utsvävningar till fullo och att behaga sin stabila fanskara. ”In Sorte Diaboli” har något för både nya och gamla lyssnare.

Världens fetaste orkestrala intro inleder ”The Serpentine Offering” och låten är utan tvekan skivans starkaste spår. I ärlighetens namn skulle denna låt kunna stå för sig själv för inget annat spår når upp till denna musikaliska gigant. Shagrats hesa väsande är lika knivskarpt som alltid och bassisten Vortex bidrar med sin rena sång lika läckert som på de tidigare utgåvorna. Hellhammers eklektiska trummande över hela skivan lämnar ett stabilt intryck och visar inga spår på att bandet saknar sin forne skinnpiskare Nick Barker. Emellertid har de stora orkestrala arrangemangen och den filharmoniska orkestern fått stå tillbaka för gammalt hederligt musicerande. Det verkar som om bandet tagit ett kliv tillbaka till rötterna och lämnat de bombastiska intrycken. Gitarrerna är mer framträdande än tidigare och även om syntmattorna fortfarande besmyckar ”In Sorte Diaboli” har de fått mindre utrymme.

I alla avseenden är detta verk ett stabilt släpp från dessa norska killar. Alla element som gör Dimmu Borgir till det bandet de är idag finns överallt att upptäcka. Du hittar det tunga gunget, melodierna och allt som är deras signum. Här ligger även felet eftersom det blir en alldeles för bekväm skiva. Inga stora utsvävningar utanför ramarna har gjorts och det känns som om de försöker uppfinna hjulet på nytt. Många riff känns igen sedan tidigare och går igen igenom ”In Sorte Diaboli”. Den konservative lyssnaren lär dock bli störtnöjd.

/Tomasz Swiesciak