Chaos Divine
"The Human Connection"

Läst: 1314ggr | Kommentarer: 0 | Inlagd: 2011-09-01

Chaos Divine - The Human Connection
Från Perth, Australien släpper denna kvintett sin andra fullängdare ”The Human Connection”. De har skördat stora framgångar i sitt hemland med diverse utmärkelser men även så smått börjat få alltmer uppmärksamhet utomlands. Inspelad på hemmaplan av gitarristen Simon Mitchell för att sedan mixas hos Jens Bogren i hans studio Fascination Street Studios i Örebro, har gett skivan en produktion som det inte finns något att anmärka på. CHAOS DIVINE kan beskrivas som ett mer lättillgängligt, fast hårdare DREAM THEATER. Men det går även urskilja influenser från TOOL samt inslag av OPETHs ypperliga musicerande.

Det är med blandad förtjusning som jag placerar ”The Human Connection” i skivspelaren. Deras debutalbum släpptes för drygt tre år sedan och gavs ett antal genomlyssningar. Potentialen var uppenbar men med ett ojämnt låtmaterial och framförallt en halvdan rensång som drog ner helhetsintrycket, gjorde att skivan hamnade i högen av bortglömda skivor. Jag vet inte riktigt vad bandet har haft för sig sedan det senaste alstret men en dramatisk utveckling har minst sagt ägt rum. Alla störiga element från debuten är som bortblåsta, David Andertons rensång är helgjuten men framförallt så får man ett intryck av att bandets har lagt ner hela sin själ i musikskapandet. Från första till sista ton känns ”The Human Connection” som en given platta i var mans skivsamling.

Inledande One Door bygger upp stämningen med dess progressiva tongångar, sångmelodier såpass njutbara att rysningarna är ofrånkomliga. Beautiful Abyss är en annan favorit, snyggt arrangerad med lugna partier varvade med hårdare. Trots att growl förekommer i merparten av låtarna så är det rensången som är drivande. Detta faktum är bara till bandets fördel, då det finns på tok för många band som envisas med att köra growl i versen och rensång i refrängen. Istället används growlet när det gynnar riffets framtoning istället för att göra det till en regel.

"The Human Connection" är hitintills en av årets starkaste och mer intressanta släpp och kan varmt rekommenderas.